هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به شش منطقه روسیه حمله کردند

وزارت امور خارجه روسیه تهدید کرد که این حمله‌ها بدون مجازات نخواهد ماند

پهپادهای اوکراینی روز چهارشنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) هدف‌هایی را در دست‌کم شش منطقه از خاک روسیه مورد حمله قرار دادند. در این حمله‌های پهپادی، که یکی از گسترده‌ترین عملیات تهاجمی کی‌یف علیه مسکو محسوب می‌شود، فرودگاهی نیز که در آن هواپیماهای ترابری نظامی روسیه پارک بود آسیب دید.

به گزارش رویترز، مقام‌های روسی حمله به هدف‌هایی در مناطق پسکوف، بریانسک، کالوگا، اورلوف، ریازان، و مسکو را تایید کردند.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای گفت که این حمله‌ها «بدون مجازات نخواهد ماند.» وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که اوکراین بدون کمک غرب نمی‌توانست تا این حد وارد خاک روسیه شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پسکوف، واقع در شمال روسیه و در فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری با مرز اوکراین، آتش‌سوزی عظیمی در یک فرودگاه نظامی رخ داد.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که دست‌کم چهار فروند هواپیمای ترابری ایل-۷۶ بر اثر حمله‌ پهپادهای اوکراین آسیب دیده‌اند و دو فروند از آن‌ها در شعله‌‌های آتش سوخته‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در سخنانی اظهار کرد که روسیه در حال بررسی محل پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی برای جلوگیری از حمله‌های بیشتر است. او همچنین افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از این عملیات تهاجمی مطلع شده است و اقدام‌های لازم برای مقابله با این حمله‌ها صورت خواهد گرفت.

کی‌یف بدون اظهارنظر در مورد نقش داشتن در این حمله تایید کرد که هواپیماهای روسی در پسکوف منهدم شده‌اند. اوکراین معمولا از اظهارنظر درباره حمله به خاک روسیه خودداری می‌کند، اگرچه می‌گوید حق دارد که به هدف‌های نظامی آسیب بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متحدان غربی اوکراین به‌طور کلی کی‌یف را از استفاده از تسلیحات دریافتی برای حمله به روسیه منع می‌کنند، اما می‌گویند آن کشور حق دارد با سلاح‌های خودش چنین حمله‌هایی بکند.

حمله اوکراین به روسیه در هفته‌های اخیر، از جمله تهاجم مکرر هواپیماهای بدون سرنشین به مرکز مسکو، برای اولین بار جنگ را به خانه بسیاری از روس‌ها کشاند. مردم روسیه در حالی خطر جنگ را بالای سرشان احساس می‌کنند که اوکراینی‌ها یک سال و نیم گذشته را با چنین نگرانی‌هایی گذرانده‌اند.

مسکو از فوریه ۲۰۲۲ شهرهای اوکراین را با موشک‌های دوربرد و حمله‌های پهپادی مورد تهاجم بی‌امان قرار داده است. در نتیجه تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف، تا کنون هزاران غیرنظامی اوکراینی کشته و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

حمله‌های جدید در حالی انجام شد که مقام‌های کی‌یف از کشته شدن دست‌کم دو نفر در «شدیدترین حمله‌های هوایی روسیه به پایتخت اوکراین در ماه‌های گذشته» خبر دادند.

اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی آن کشور ۲۸ موشک روسیه و ۱۵ فروند از ۱۶ پهپاد شلیک‌شده در شب را سرنگون کرده است.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «کی‌یف از بهار گذشته شاهد چنین حمله قدرتمندی نبوده است. دشمن با استفاده از پهپادها و موشک‌ها حمله ترکیبی گسترده‌ای کرد.»

در حالی که درگیری میان روسیه و اوکراین ادامه دارد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه از بسته جدید کمک‌های نظامی به کی‌یف برای مبارزه با روسیه خبر داد.

بیشتر از جهان