برای مهاجران افغان در ایران کارت هوشمند صادر می‌شود

استاندار فارس گفته بود که سکونت و حضور اتباع غیرایرانی در اطراف شاهچراغ ممنوع شده است

میلیون‌ها شهروند افغان در ایران زندگی می‌کنند-همشهری آنلاین

محمدهادی ایمانیه، استاندار استان فارس، جمعه، سوم شهریور (۲۵ اوت)، در شیراز گفت که پس از حمله مسلحانه اخیر به زیارتگاه «شاهچراغ»، بحث ساماندهی اتباع خارجی در دستورکار قرار گرفته است و برای این اتباع کارت هوشمند توزیع خواهد شد.  

او در سخنرانی خود در شیراز به مناسبت «هفته دولت» گفت که در بحث ساماندهی اتباع خارجی، به‌زودی برای افراد دارای مجوز اقامت و کار، کارت هوشمند صادر خواهد شد.  

او گفت: «البته اکثر اتباع بیگانه از برادران مسلمان ما بوده و همراه با عزیزان ایرانی جنگیدند، اما گروه اقلیتی هم وجود دارند که برای ساماندهی آن‌ها، برنامه‌ای که در شورای تامین استان به تصویب رسیده و مورد تایید وزیر کشور نیز قرار گرفته، این است که به‌زودی تمام اتباع دارای کارت شناسایی هوشمند می‌شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که از این پس هر کارفرمای ایرانی که بخواهد اتباع غیرایرانی را برای کار استخدام کند، باید اطلاعات جامعی در خصوص فعالیت خود در اختیار مراجع امنیتی استان فارس قرار دهد.  

استاندار فارس اول شهریور، با اشاره به حمله مسلحانه به زیارتگاه شاهچراغ، گفته بود: «سکونت و حضور اتباع غیرایرانی در بافت ۵۷ هکتاری حرم ممنوع شد.» 

او افزوده بود که با مصوبه شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران، حفظ امنیت حرم شاهچراغ به سپاه پاسداران واگذار شده است.  

رسانه‌های وابسته به حکومت ایران، ۲۲ مرداد گزارش داده بودند که در نتیجه حمله یک فرد مسلح به زیارتگاه شاهچراغ، یک تن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. بنا به این گزارش‌ها، فرد مزبور مسلح به سلاح گرم بوده و پس از ورود به این مکان، به سمت پلیس، زائران و خادمان حرم شلیک کرده است.  

حادثه مرداد گذشته، دومین ‌بار بود که به حرم شاهچراغ حمله می‌شد. حمله نخست، آبان سال گذشته رخ داد. 

جمهوری اسلامی ایران سپس در ۱۷ تیر سال‌ جاری، دو تن را به اتهام حمله تروریستی آبان ۱۴۰۱ به حرم شاهچراغ، در خیابان مجاور این مکان، در ملاء‌عام اعدام کرد. 

بسیاری از شهروندان پناهجو یا مهاجر افغان در ایران، بدون مدرک اقامت قانونی در این کشور زندگی می‌کنند و توزیع کارت هوشمند، باعث خواهد شد که فشار بیشتری بر این شهروندان وارد شود.  

با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، هزاران تن از شهروندان افغان، ازجمله برخی از نظامیان و کارکنان حکومت پیشین، از ترس طالبان یا برای گریز از مشکلات اجتماعی و اقتصادی، به ایران پناه آورده‌اند. اغلب آنان به ‌دلیل دسترسی طالبان به اطلاعات بیومتریک، از گرفتن گذرنامه پرهیز کرده‌اند. طالبان شماری از افرادی را که برای دریافت گذرنامه تلاش کرده بودند، بازداشت کردند.