انتخابات در زیمبابوه؛ رئیس‌جمهوری خودش را برنده اعلام کرد، مخالفان نپذیرفتند

امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهوری فعلی زیمبابوه، پس از کودتای ارتش در سال ۲۰۱۷ جانشین رابرت موگابه، رهبر قدیمی این کشور، شد

در زیمبابوه میلیون‌ها نفر با مشکلات اقتصادی و ناامنی غذایی مواجه‌اند‌ــ AFP

کمیسیون انتخابات زیمبابوه اواخر وقت شنبه ۲۶ اوت (چهارم شهریور) اعلام کرد امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهوری فعلی، با کسب حدود ۵۳ درصد آرا برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است، اما مخالفان و تحلیلگران بلافاصله نتیجه را زیر سوال بردند.

به گزارش رویترز، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند منانگاگوا که پس از کودتای ارتش در سال ۲۰۱۷ جانشین رابرت موگابه، رهبر قدیمی این کشور شد، بار دیگر قدرت را از آن خود کند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، کمیسیون انتخابات زیمبابوه اعلام کرد که رقیب اصلی منانگاگوا، نلسون چامیسا، که رهبری حزب مخالف به نام «ائتلاف شهروندان برای تغییر» را بر عهده دارد، نتوانست اکثریت آرا را به دست بیاورد. به گفته آن‌ها، نلسون چامیسا ۴۴ درصد رای آورده و بنابراین امرسون منانگاگوا در مقام رئیس‌جمهوری تثبیت شده است.

پس از اعلام این نتیجه از سوی کمیسیون انتخابات، هواداران حزب مخالف با حضور در مراکز رای‌گیری مخالفتشان را اعلام کردند و گفتند که به اعلام زودهنگام نتایج شمارش آرا اعتراض دارند.

منانگاگوا پیش‌تر در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸ هم توانسته بود چامیسا را کنار بزند. در آن زمان نیز مخالفان معتقد بودند که در انتخابات تقلب شده است اما دادگاه قانون اساسی نتیجه را تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزهای پیش از تازه‌ترین انتخابات در زیمبابوه تا حد زیادی عاری از خشونت سپری شد. این آرامش تا حد زیادی به دلیل آن بود که پلیس اعلام کرد تجمع مخالفان ممنوع است و هرگونه بی‌نظمی با بازداشت و برخوردهای سختگیرانه مواجه می‌شود.

رئیس هیئت ناظران اتحادیه اروپا روز جمعه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در زیمبابوه گفت که رای‌گیری این هفته در «فضایی ترس‌آلود» برگزار می‌شود. او به مسائلی از جمله تاخیر در رای‌گیری، ممنوعیت تجمع‌ها و پوشش جانبدارانه رسانه‌های دولتی نیز اشاره کرد.

قرار بود رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی زیمبابوه این هفته روز چهارشنبه به پایان برسد، اما پس از توزیع دیرهنگام برگه‌های رای‌گیری، در برخی بخش‌ها تا روز پنجشنبه تمدید شد.

در زیمبابوه میلیون‌ها نفر با مشکلات اقتصادی و ناامنی غذایی مواجه‌اند. خشکسالی‌های پیاپی نیز سبب شده است که در این کشور بحران آب به وجود بیاید و معیشت کشاورزان با خطری جدی روبرو شود. این کشور که در گذشته یکی از مناطق درخشان جنوب آفریقا و از کانون‌های گردشگری بود، در سال‌های اخیر با فروپاشی اقتصادی مواجه شده و دسترسی به ارزهای خارجی در آن اکنون آسان نیست، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در این کشور مدام افزایش می‌یابد و نظام بهداشت عمومی و خدمات پزشکی با وقفه و اختلال مواجه است.

ناامیدی مردم زیمبابوه از بهبود وضعیت چندین بار موجب بروز اعتراض‌‌هایی شده که عموما واکنش سریع و سرکوب خشونت‌آمیز حکومت را در پی داشته است.

بیشتر از جهان