یک‌سال پس از سیل ویرانگر در پاکستان؛ میلیون‌ها کودک همچنان به کمک نیاز دارند

با گذشت یک‌سال از سیل ویرانگر در پاکستان، بار دیگر نگرانی وقوع یک فاجعه آب‌و‌هوایی دیگر وجود دارد

کودکان در حال جمع‌آوری میوه و سبزیجات از یک مغازه در اثر سیل به  دریاچه‌ای در لاهور سرازیر شده است-ARIF ALIAFP

با گذشت یک‌سال از وقوع سیل ویرانگر در پاکستان، میلیون‌ها کودک همچنان به کمک‌های اضطراری در زمینه بهداشت، غذا و سرپناه نیاز دارند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۵ اوت، گزارش داد هشت میلیون نفر که نیمی از آنان را کودک‌اند، بدون دسترسی به آب سالم و غذای کافی در مناطق سیل‌زده به زندگی خود ادامه می‌دهند و برای کمک به آنان به دست‌کم ۱۷۳.۵ میلیون دلار نیاز دارد.

مجموعه‌‍ سیل‌های ویرانگر در پاکستان از ژوئن تا اوت ۲۰۲۲، ادامه داشت که در اثر آن ۱۱۲۸ نفر کشته و ۱۲ هزار نفر مجروح و ناپدید شدند. براساس گزارش‌هایی که سال گذشته از پیامدهای سیل در پاکستان منتشر شد، میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی در این کشور آسیب دیدند و بهای مواد غذایی نیز در سراسر پاکستان افزایش یافت.

بلاول بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، در اوت ۲۰۲۲ گفت که یک‌سوم جان‌باختگان در سیل کودک بودند و یک‌سوم خاک پاکستان زیر آب رفته است.

براساس برآوردهای دولت پاکستان، حدود دو میلیون منزل مسکونی در اثر سیل تخریب شده‌ و حدود ۶۰۰ هزار منزل مسکونی به‌طور کامل ویران شده‌اند. آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد که در جریان سه ماه وقوع سیل ویرانگر، بیش از ۱۲ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور آسیب وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون که یک‌سال از وقوع سیل در پاکستان می‌گذرد، افراد و خانواده‌های آسیب‌دیده در این سیل همچنان به کمک‌های اساسی نیاز دارند.

عبدالله فاضل، نماینده یونیسف در پاکستان، گفت: «کودکان آسیب‌پذیری که در مناطق سیل‌زده زندگی می‌کنند، سال وحشتناکی را پشت سر گذاشته‌اند. آن‌ها عزیزان، خانه‌ها و مدارس خود را از دست دادند. با بازگشت باران‌های موسمی، بیم وقوع یک فاجعه آب‌و‌هوایی دیگر وجود دارد. تلاش‌ها برای بهبودی ادامه دارد، اما بسیاری از آن‌ها دست‌نیافتنی باقی می‌مانند و فرزندان پاکستان در خطر فراموشی‌اند.»

یونیسف در حالی از وضعیت کودکان نیازمند در مناطق سیل‌زده پاکستان ابراز نگرانی کرد که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، حدود ۱۰۰ هزار نفر در حومه‌های پنجاب، از ترس وقوع سیل خانه‌های خود را ترک کردند.

در دو روز گذشته بار دیگر نگرانی‌ها از وقوع سیل ویرانگر و وارد شدن آسیب بیشتر به زیربناهای اقتصادی در پاکستان مطرح شده است. این نگرانی‌ها در حالی جامعه پاکستان را دچار ترس و اضطراب کرده است که آسیب‌های وارد شده در سال ۲۰۲۲ هنوز جبران نشده‌اند.

براساس گزارش یونیسف، در سال ۲۰۲۲ و در نتیجه جاری شدن سیل در پاکستان، ۳۰ هزار مدرسه، دو هزار مرکز بهداشتی، چهار هزار و ۳۰۰ مرکز آب آشامیدنی ویران شدند.

یونیسف از دولت پاکستان و نهادهای کمک‌رسان خواست با سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات اجتماعی اولیه، کمک به کودکان و خانواده‌ها را افزایش دهند.