چین محصولات غذایی دریایی ژاپن را تحریم کرد

رهاسازی فاضلاب نیروگاه اتمی ویران‌شده فوکوشیمای ژاپن در اقیانوس آرام، چین را به واکنش وا‌دار کرد

دولت چین به‌شدت از رهاسازی این آب‌های آلوده انتقاد کرده و آن را بسیار غیرمسئولانه خوانده است - KAZUHIRO NOGI / AFP

ژاپن روند تخلیه بیش از یک میلیون تن آب آلوده از نیروگاه اتمی ویران‌شده فوکوشیما دایچی را به اقیانوس آرام آغاز کرده است. این اقدام باعث شد تا چین ممنوعیت فوری واردات محصولات غذایی دریایی از ژاپن را اعلام کند. اپراتور (کاربر) نیروگاه توکیو، الکتریک پاور (تپکو)، این اقدام را در ساعت ۱۳:۰۳ بعد از‌ظهر به وقت محلی آغاز کرد و هیچ‌گونه ناهنجاری در پمپ آب دریا یا تاسیسات اطراف آن شناسایی نشده است.

به گزارش گاردین، ویدیویی از مهندسان ژاپنی در پشت صفحه‌های کامپیوترشان منتشر شد که نشان می‌داد دریچه‌های نزدیک پمپ‌های انتقال آب‌های آلوده به دریا در حال باز شدن‌اند.

قرار بود ناظران اتمی سازمان ملل که این طرح را تایید کرده‌اند نیز در محل حضور داشته باشند. این تخلیه که انتظار می‌رود ۳۰ تا ۴۰ سال طول بکشد، باعث خشم کشورهای همسایه و نگرانی ماهیگیران شده است، زیرا با دور شدن مصرف‌کنندگان از غذاهای دریایی صید‌شده در فوکوشیما و اطراف آن، تجارت آن‌ها نابود خواهد شد.

آژانس گمرک چین، روز پنجشنبه، اعلام کرد که به منظور جلوگیری از خطر آلودگی رادیواکتیو و ایمنی مواد غذایی، واردات محصولات آبزی از ژاپن را به‌طور کامل متوقف خواهد کرد. دولت چین به‌شدت از رهاسازی این آب‌های آلوده انتقاد کرد و گفت این اقدام بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه است.

وزارت خارجه پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقیانوس دارایی مشترک همه بشریت است و شروع تخلیه اجباری فاضلاب هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس، اقدامی بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه است که منافع عمومی بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.»

مخالفان این اقدام ژاپن معتقدند که این کشور با ریختن آب‌های آلوده به اقیانوس، خطرات بسیاری برای سایر نقاط جهان در‌پی دارد و زخمی را به نسل‌های آینده بشریت منتقل می‌کند.

به گفته تپکو، آب در ابتدا در مقادیر کم و با بررسی‌های اضافی رهاسازی می‌شود، انتظار می‌رود اولین تخلیه که هفت هزار و ۸۰۰ متر‌مکعب است، حدود ۱۷ روز طول بکشد. یک مقام مسئول آب فرآوری‌شده گفت که این شرکت آزادسازی را با دقت و از مقدار کم آغاز کرده است. نحوه دفع پساب‌هایی که در این سایت در سواحل شمال شرقی ژاپن انباشته شده، علی‌رغم حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (ناظر هسته‌ای سازمان ملل) از رویکرد آن، یک دردسر سیاسی برای دولت ژاپن به همراه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان این تخلیه می‌گویند که نمی‌توان با قاطعیت گفت که تریتیوم هیچ خطری برای سلامت انسان یا محیط زیست دریایی ندارد. صلح سبز اعلام کرد که خطرات رادیولوژیکی به‌طور کامل ارزیابی نشده‌اند و اثرات بیولوژیکی تریتیوم، کربن-۱۴، استرانسیوم-۹۰ و ید-۱۲۹ -که به‌عنوان بخشی از تخلیه آزاد می‌شود- نادیده گرفته شده‌اند.

تپکو پیش از این اتفاق، اعلام کرد که اولین بخش از آب تخلیه‌شده حاوی حدود ۱۹۰ بکرل (واحد اندازه‌گیری برای بیان شدت پرتوزایی هسته‌ای) تریتیوم در هر لیتر است که از حد مجاز آب آشامیدنی سازمان بهداشت جهانی (۱۰ هزار بکرل در هر لیتر) بسیار کمتر است.

به گزارش گاردین، مقامات ژاپنی می‌گویند فاضلاب هسته‌ای که با آب دریا رقیق می‌شود بی‌خطر است. این دیدگاه با بررسی ایمنی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن گفته بود انتشار اثر رادیولوژیکی «ناچیز» بر مردم و محیط‌زیست خواهد داشت، تایید شد.

اما تضمین‌ها در مورد ایمنی مواد غذایی نتوانسته است چین را متقاعد کند. سخنگوی وزارت خارجه چین این اقدام را بسیار خودخواهانه خواند و اشاره کرد که پکن شکایتی رسمی به سفیر ژاپن در چین تسلیم کرده است.

از سوی دیگر، کره جنوبی که زمانی منتقد صریح این طرح‌ها بود گفته است که علم این تخلیه را منطقی می‌داند، اما در واکنش به نگرانی‌های مردم کشورش در مورد ایمنی مواد غذایی سکوت کرده و از حمایت عمومی از رویکرد ژاپن خودداری کرده است.

برخی از کارشناسان اشاره کرده‌اند که نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای دیگر، از‌جمله چین، چندین دهه است که تریتیوم رقیق‌شده را بدون وقوع حادثه‌ای، در دریا آزاد می‌کنند. از سوی دیگر تونی ایروین، دانشیار افتخاری دانشگاه ملی استرالیا، گفت: «نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان به‌طور معمول بیش از ۶۰ سال است که آب حاوی تریتیوم را بدون آسیب به مردم یا محیط‌زیست تخلیه می‌کنند که بیشتر از آن چیزی است که برای فوکوشیما برنامه‌ریزی شده بود.»