ممنوعیت استفاده از کرم ضد آفتاب در پالائو

این ممنوعیت برای حفاظت از صخره‌های مرجانی صورت گرفت

پائولا کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام است که نزدیک فیلیپین قرار دارد- AFP PHOTO / THE PEW CHARITABLE TRUSTS / Richard BROOKS

پالائو اولین کشور جهان شد که کرم ضد آفتاب را که به صخره‌های مرجانی و زندگی دریایی آسیب می‌زند، ممنوع می‌کند.

این کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام که در ناحیه غربی آن و نزدیک فیلیپین قرار دارد، استفاده یا فروش کرم‌های ضد آفتاب حاوی موادی رایج مانند اکسیبنزون (oxybenzone) را ممنوع کرده است.

کرم‌های ضد آفتاب غیرقانونی گردشگران، هنگام ورود به کشور ضبط خواهد شد و فروشگاه‌هایی که چنین محصولاتی را بفروشند، با جریمه‌ای معادل هزار دلار رو‌به‌رو خواهند شد.

سازمان بین‌المللی صخره‌های مرجانی اعلام کرد که مواد شیمیایی ممنوع شده، از «آلوده‌کننده‌های شناخته شده محیط زیست به‌شمار می‌روند و بیشتر آنها برای مراحل اولیه زندگی بسیاری از گونه‌های زیستی در حیات وحش، به شدت سمی هستند.»

تامی رمنگیسا، رئیس جمهوری پالائو گفت:‌ «ما باید با احترام به محیط زیست به زندگی خود ادامه دهیم، چرا که محیط زیست مهد زندگی است.»

او به آژانس خبری فرانسه گفت: «وقتی علم و دانش روز به ما می‌گوید که کاری برای صخره‌های مرجانی، تعداد ماهیان و خود اقیانوس مضر است، مردم ما به آن توجه می‌کنند و گردشگران ما نیز چنین خواهند کرد. مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب سمی، در سراسر زیست‌بوم‌های حیاتی پالائو و حتی در بافت‌های مشهورترین موجودات منطقه، یافت شده است. ما مشکلی نداریم که اولین کشوری باشیم که این مواد شیمیایی را ممنوع می‌کند و تمام سعی خود را خواهیم کرد تا در این باره اطلاع‌رسانی کنیم.»

تمهیدات اخیر که بخشی از قانون جدید پالائو برای آموزش گردشگری مسئولانه است، از چهارشنبه لازم‌الاجرا شد و تنها بخشی از اهداف گسترده‌تر دولت برای حفاظت از محیط زیست این کشور جزیره‌ای، از (خطراتِ ناشی از) گردشگران است.

صنعت گردشگری، به ويژه در زمینه غواصی، یکی از بزگترین منابع درآمد کشور پالائو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پالائو جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر دارد که در صدها جزیره این کشور پخش شده‌اند. این کشور بعد از فیجی، دومین کشوری بود که معاهده اقلیمی پاریس را تصویب کرد.

انتظار می‌رود که گرمایش جهانی آثاری زیان‌بار برای آب‌های پالائو در پی داشته باشد و باعث شود که بیشتر اسیدی شوند و آن وضعیت، زندگی مرجان‌ها و ماهیان را به مخاطره خواهد انداخت.

این ممنوعیت بعد از آن رخ داد که ایالت هاوایی، اولین منطقه در جهان شد که برای حفاظت از صخره‌های مرجانی خود، کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسیبنزون و اکتینکسیت (octinoxate)  را در ماه می ممنوع کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی