شناکردن گردشگران با دلفین‌های پوزه‌بطری ممنوع شد

علاقه انسان‌ها به این دلفین‌ها باعث کاهش شمار آنها در خلیج نیوزیلند شده است

Ethan Miller / Getty Images North America / AFP

در نیوزیلند شناکردن گردشگران با د‌لفین‌های پوزه‌بطری ممنوع شده تا از انقراض این گونه جانوری در اثر علاقه بیش از حد انسان‌ها به آنها جلوگیری شود.

در سال‌های اخیر، جمعیت دلفین‌های پوزه‌بطری در خلیج نیوزیلند، واقع در سواحل شرقی این کشور، کاهش یافته است و این جاندار به‌عنوان گونه در معرض خطر، طبقه‌بندی شده‌ است.

به گفته وزارت محیط زیست این کشور، مردم بیش از حد آنها را دوست دارند، تا جایی که ترافیک سنگین قایق‌ها باعث می‌شود این دلفین‌ها زمان کمتری را صرف انجام رفتار‌های زیستی مانند شیردادن، مراقبت از بچه‌ها و خوابیدن کنند، چون ترجیح می‌دهند وقت خوذ را به معاشرت با انسان‌ها بگذرانند.

طبق نتایج مطالعه‌ای که دانشگاه مسی در سال ۲۰۱۶ به سفارش وزارت محیط زیست این کشور انجام داد، رابطه مشخصی بین تعاملات بالای قایق‌ها با دلفین‌ها و کاهش تعداد آنها وجود دارد.

محققان دریافتند که این دلفین‌ها ۸۶ درصد از ساعات روز را در نزدیکی حداقل یک قایق می‌گذرانند.

آنها هشدار دادند که اگر جمعیت این دلفین‌ها در خلیج نیوزیلند همچنان کاهش یابد، امکان دارد به طور کامل منقرض شوند.

دولت این کشور در اقدامی برای مقابله با این کاهش، تور‌های با قایق را که به مشتریان اجازه می‌داد در خلیج نیوزیلند با پستانداران دریایی شنا کنند، ممنوع کرده است.‌

این قوانین سختگیارانه جدید، همچنین مدت زمانی را که تورها می‌توانند با این حیوانات تعامل کنند به  بیست دقیقه کاهش داده است. تورها فقط صبح و بعد از ظهر می‌توانند از آنها بازدید کنند تا این دلفین‌ها وقت بیشتری برای پرداختن به خودشان داشته باشند.

در مطالعه دانشگاه مسی که در فاصله دسامبر ۲۰۱۲ و آوریل ۲۰۱۵ انجام شد، دانشمندان دریافتند که ۹۶ دلفین پوزه‌بطری در خلیج نیوزیلند وجود دارند و این نشان می‌دهد که جمعیت آنها در مقایسه با مطالعه قبلی که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، ۶۶ درصد کاهش یافته است. اکنون تخمین زده شده که تنها۳۱ دلفین در این منطقه باقی مانده است.

علاوه بر این، طبق برآورد محققان ۷۵ درصد از بچه‌دلفین‌های پوزه‌بطری قبل از رسیدن به سن استقلال تلف می‌شوند. این آمار در مقایسه با نتایج مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که مرگ و میر در بین آنها ۵۲ درصد افزایش یافته است.

در زمان انتشار گزارش در سال ۲۰۱۶، سو ریدتوماس، مدیر فعالیت‌های وزارت محیط زیست در بخش شمالی نورث آیلند، گفت: مدیریت گروهی از حیوانات وحشی که آزادانه شنا می‌کنند بسیار سخت است. بیشتر اوقات دلفین‌ها خودشان به سراغ قایق‌ها می‌روند و به آسانی نمی‌توان مانعی بر سر راه آنها گذاشت یا تک تک تعاملات آنها را زیر نظر گرفت.

هر شخصی که در خیلج نیوزیلند قایق به آب می‌اندازد باید از این مشکل آگاه باشد و وظیفه خود را در حفاظت از جمعیت دلفین‌های منطقه انجام دهد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی