وزیر خارجه پیشین پاکستان بازداشت شد

تیم تحقیقات ادعا می‌کند که عمران‌خان و همراهانش از جمله شاه محمود قریشی با افشای مستقیم اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و بدون مجوز مناسب به امنیت ملی و منافع دولت لطمه زده‌اند

شاه محمود قریشی وزیر خارجه حکومت عمران‌خان بود-Sabah ARAR / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پیشین و معاون رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان، روز شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) به دست گروهی از نیروهای پلیس در اقامتگاهش در اسلام‌آباد دستگیر شد.  

این رهبر ارشد حزب تحریک انصاف، پس از پایان یک کنفرانس مطبوعاتی، از تاخیر احتمالی در انتخابات عمومی خبر داده بود.  

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که شاه محمود قریشی به آژانس تحقیقات فدرال پاکستان منتقل شده، اما سخنگوی این آژانس در این مورد ابراز نظری نکرده است.  

اما پلیس در اسلام‌آباد به رسانه‌های پاکستانی گفت که قریشی به دست آژانس تحقیقات فدرال بازداشت شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آگاه گفتند که شاخه ضدتروریسم آژانس تحقیقات فدرال با استناد به قانون، پرونده‌ای را علیه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف، در ارتباط با «رمزی گمشده» ثبت کرده است.  

این در حالی است که ماه گذشته، شاه محمود قریشی و اسد عمر، دو رهبر ارشد حزب تحریک انصاف، برای پاسخگویی در مورد دستکاری یک رمز دیپلماتیک طبقه‌بندی‌شده در طول دوران نخست‌وزیری عمران‌خان فراخوانده شده بودند. این تحقیقات به رهبری آژانس تحقیقات فدرال پاکستان انجام شده است. 

تیم تحقیقات مشترک به دستور کابینه پیشین پاکستان ادعا می‌کند که عمران‌خان و همراهانش از جمله شاه محمود قریشی با افشای مستقیم اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و بدون مجوز مناسب به امنیت ملی و منافع دولت لطمه زده‌اند.  

در ۲۷ مارس ۲۰۲۲ قبل از رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان که به برکناری عمران‌خان، از مسند نخست‌وزیری این کشور منجر شد، او یک تکه کاغذ از جیب خود بیرون آورد و آن را به جمعیتی که احاطه‌اش کرده بودند، نشان داد و ادعا کرد که این مدرکی در مورد یک توطئه بین‌المللی برای سرنگونی حکومتش است.  

عمران خان ادعا کرده بود که از مسند نخست‌وزیری به‌دلیل توطئه ایالات متحده آمریکا و شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، برکنار شده است. 

این در حالی است که دادگاهی در اسلام آباد پنجم اوت سال‌ جاری عمران خان را به اتهام فروش هدایای دولتی، به سه سال زندان محکوم کرد. پلیس پنجاب بلافاصله پس از صدور این حکم، عمران خان را در محل اقامتش در پارک زمان شهر لاهور، بازداشت و به زندان اتوک لاهور منتقل کرد. 

نعیم حیدر پنجوتا، وکیل عمران خان، ادعا کرده بود که او تحت شرایط «بدی» در زندان به سر می‌برد. 

پاکستان با بحران‌های متعدد سیاسی، مالی و ناامنی مواجه است.  

رئیس‌جمهوری پاکستان به درخواست شهباز شریف، نخست‌وزیر وقت این کشور، پارلمان را منحل کرد و بر اساس قانون اساسی، انتخابات باید ظرف ۹۰ روز آینده برگزار شود، اما احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات به‌دلیل سرشماری وجود دارد.  

پس از منحل شدن پارلمان، انورالحق کاکر به‌عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور انتخاب شد. او قرار است تا زمان برگزاری انتخابات رهبری حکومت ملکی پاکستان را بر عهده داشته باشد.