دویست دانشجوی افغان تحصیل در قطر را آغاز کردند

دانشگاه آمریکایی افغانستان یکی از مراکز معتبر علمی در این کشور بود، اما با روی کار آمدن ‏طالبان، نام آن را به دانشگاه بین‌المللی افغان تغییر دادند

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان که از دوحه قطر کار می‌کند- Twitter/@USAmbKabul

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای امور افغانستان که از دوحه در قطر کار می‌کند، روز جمعه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت) اعلام کرد ۲۰۰ دانشجوی اهل افغانستان در شعبه دانشگاه‌ آمریکایی افغانستان در دوحه جذب شده‌اند. 

او در حساب کاربری خود در اکس (توییتر سابق) نوشت که این دانشجویان آموزش را آغاز کرده‌اند و ساختن یک افغانستان مدرن نیاز به دسترسی به آموزش‌های مدرن دارد.

این دیپلمات آمریکایی افزود: «آمریکا مفتخر است که از صدها دانشجوی افغانستان و دانشگاه‌های منطقه حمایت می‌کند.» 

دکر از بنیاد قطر برای حمایت از دانشجویان افغان در دوحه ستایش کرده است.  

در پی سرنگونی نظام جمهوری در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، دانشگاه آمریکایی در افغانستان تعطیل شد و بخش زیادی از دانشجویان آن دانشگاه به شعبه این دانشگاه در دوحه، در قطر، منتقل شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از این دانشجویان در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه عراق ادامه تحصیل می‌دهند. این دانشجویان از ترس حکومت طالبان نمی‌خواهند به افغانستان بازگردند و درخواست پناهندگی به آمریکا داده‌اند.  

دانشگاه آمریکایی افغانستان یکی از مراکز معتبر علمی در آن کشور بود، اما با روی کار آمدن طالبان، نام آن را به دانشگاه بین‌المللی افغان تغییر دادند. ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در دیدار با مقام‌های پاکستانی از آن‌ها خواسته بود که آموزگار برای تدریس به این دانشگاه بفرستند. این درخواست این مقام طالبان با موجی از انتقاد جامعه دانشگاهی به‌دلیل حمایت پاکستان از طالبان و جنگ مواجه شد.

بیش از دو سال از حکومت دوباره طالبان در افغانستان می‌گذرد و طالبان دختران را از رفتن به دانشگاه و بالاتر از کلاس ششم محروم کرده‌اند. بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان دختر در انزوا و پریشانی به سر می‌برند و برخی از آن‌ها به بیماری‌های روانی نیز مبتلا شده‌اند. گمان نمی‌رود که طالبان زمینه آموزش برای دختران و زنان افغانستان را فراهم سازند و به همین دلیل، برخی از کشورهای منطقه و جهان امکان جذب دختران در دانشگاه‌ها را فراهم ساخته‌اند.