ترور نافرجام رییس‌جمهوری سابق آرژانتین؛ ضارب دستگیر شد

کریستیا فرناندز کرشنر به تبانی با جمهوری اسلامی برای لاپوشانی پرونده بمب‌گذاری آمیا متهم است

کریستینا فرناندز کرشنر، معاون رییس‌جمهوری آرژانتین، پنجشنبه شب از یک سوء‌قصد در ملا‌عام جان سالم به‌در برد. تصاویر منتشر شده مردی را نشان می‌دهد که با اسلحه پر می‌خواهد از فاصله نزدیک به رییس‌جمهوری پیشین آرژانتین شلیک کند، اما اسلحه عمل نمی‌کند و این مرد بازداشت می‌شود.

تلاش برای سوء‌قصد به کریستینا کرشنر در مقابل خانه او در بوینس‌آیرس اتفاق افتاد و دوربین‌های تلویزیونی به‌طور مستقیم در حال گزارش بودند.

کرشنر از سال‌ها پیش با پرونده‌های فساد مواجهه است و اخیرا دادستان برای او تقاضای ۱۲ سال حبس کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام او در ماجرای بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوینس آیرس نیز مطرح است. جایی که به همدستی با جمهوری اسلامی ایرانن برای لاپوشانی این پرونده متهم شده است.

با گذشت ۲۸ سال از بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس که به عوامل جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شود، این پرونده در آرژانتین همچنان مورد بحث است. آلبرتو فرناندز، رییس‌جمهوری آرژانتین هفتهه گذشته به تهدید دادستانی متهم شد که رسیدگی به اتهام فساد کریستینا کرشنر، معاون کنونی او را در دادگاه بر عهده دارد.

آلبرتو فرناندز ابراز امیدواری کرد که دادستان این دادگاه مانند دادستان دیگری که در حال بررسی پرونده بود، «خودش را نکشد».آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین پرونده کریستینا کرشنر در ژانویه ۲۰۱۵، یک روز قبل از اینکه قرار بود شواهدی علیه کرشنر به دادگاه ارایه کند، به‌ضرب گلوله کشته شد.

نیسمان، کرشنر را به تبانی با ایران برای لاپوشانی نقش جمهوری اسلامی در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس متهم کرده بود که در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد. در این بمب‌گذاری که بزرگترین حمله تروریستی در آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود ۸۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

حامیان کرشنر مدعی شدند که او خودکشی کرده‌ است، اما مخالفان هموار تاکید دارند که او کشته شده یا برای خودکشی تحت فشار قرار گرفته است.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه هفته گذشته از آنتونی بلینکن خواست رییس‌جمهوری پیشین آرژانتین را به دلیل تبانی با جمهوری اسلامی و در خطر انداختن منافع آمریکا تحریم کند.

بیشتر از جهان