عربستان سعودی اولین سفیر خود در فلسطین و سرکنسول غیرمقیم در بیت‌المقدس را منصوب کرد

سفیر ریاض در اردن از این پس سفیرغیرمقیم در فلسطین و سرکنسول غیرمقیم در بیت‌المقدس (اورشلیم) خواهد بود

السدیری سفیر عربستان سعودی در اردن است -@Saudi_Gazette

عربستان سعودی برای اولین بار سفیری در فلسطین منصوب کرده است که در عین حال، سرکنسول این کشور در بیت‌المقدس (اورشلیم) نیز خواهد بود. به گزارش رسانه‌های عربستان سعودی، نایف بن بندر السدیری روز شنبه اعتبارنامه خود را تقدیم مقام‌‌های فلسطینی کرد.

السدیری سفیر عربستان سعودی در اردن است و حالا سفیر غیرمقیم در فلسطین و سرکنسول در بیت‌المقدس نیز خواهد بود. او با حضور در سفارت فلسطین در امان، اعتبارنامه خود را تقدیم مجید الخالدی، مشاور امور دیپلماتیک محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کرد. این اعتبارنامه به‌زودی تقدیم عباس خواهد شد.

بیت‌المقدس مورد مناقشه بین اسرائیل و فلسطین است. اسرائیلی‌ها این شهر را پایتخت خود می‌دانند اما فلسطینی‌ها خواهان برقراری پایتخت خود در بخش‌های شرقی و فلسطینی‌نشین این شهرند. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان این شهر را به‌عنوان پایتخت اسرائیل قبول ندارند و به همین علت سفارتخانه‌هایشان در تل آویو است. آمریکا در زمان دولت ترامپ سفارت خود را از تل آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل کرد و دولت بایدن نیز تغییری در این مورد انجام نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

السدیری در دیدار با مقام فلسطینی گفت: «این قدمی مهم با عواقب چشمگیر برای تعهد خادم حرمین شریفین و ولیعهد به بهبود روابط با برادران ما در فلسطین است. این قدم نتایج مثبتی خواهد داشت که به نفع فلسطینی‌ها تمام می‌شود چرا که به روابط ما در حیطه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نظم و بهبود می‌بخشد.» او از «آینده نویدبخش» روابط بین عربستان سعودی و فلسطین گفت.

این اقدام سعودی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن چندین ماه است تلاش می‌کند ریاض را به سوی عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل سوق دهد. اما سعودی‌ها در این زمینه خواهان قدم‌هایی به سوی تشکیل دولت فلسطینی‌اند و در ضمن، خواسته‌هایی در زمینه برنامه هسته‌ای و ضمانت امنیتی از آمریکا دارند.

جاکوب ماگید، خبرنگار روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، در تحلیل این اقدام، آن‌ را «تلاشی برای افزایش مشارکت سعودی‌ها در منطقه و در ضمن قدمی به نفع تشکیلات خودگردان فلسطین و به‌رسمیت شناختن دعاوی آن نسبت به بیت‌المقدس (اورشلیم)» دانست.