بایدن: اگر اوباما قبول کند او را نامزد دیوان عالی می‌کنم

در تاریخ آمریکا تنها یک رئیس جمهور، موفق شد در جایگاه رئیس دیوان عالی نیز بنشیند

موضوع نامزدی باراک اوباما برای دیوان عالی پیشتر نیز مطرح شده بود-SAUL LOEB / AFP

جو بایدن گفت که اگر رئیس سابقش—باراک اوباما—بپذیرد، او را به عنوان نامزد دیوان عالی ایالات متحده معرفی خواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اکنون مشغول کارزار خود در آیوواست؛ ایالتی که نخستین رأی‌گیری در سال 2020 در آنجا انجام شده است. وی همچنین در ماه فوریه میزبان انتخابات مقدماتی حزب «دموکرات» خواهد بود. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا اوباما در میان نامزدهای دیوان عالی آمریکا خواهد بود یا خیر، گفت: «اگر وی بپذیرد، بله.»

وی در ادامه گفت، کسانی را برای دیوان عالی برخواهد گمارد که قانون اساسی ایالت متحده را به عنوان یک سند «زنده» ببینند و نه چیزی که به شکل انعطاف ناپذیر و بی‌حرکت در زمان ایستاده است.

بایدن افزود: «من سال‌ها پیش گفتم که خرسند خواهم شد اگر نیمی از اعضای دیوان عالی را زنان تشکیل دهند.»

دونالد ترامپ که به شکل موفقیت آمیزی دو قاضی محافظه کار را در این دیوان منصوب کرده، چندین بار تاکید کرده که از نظر وی انتصاب قضات در دیوان عالی از مهمترین مسئولیت‌های یک رئیس جمهور است.

دولت وی نیز تلاش کرد دادگاه عمومی را از قضات مایل به جریان راست آمریکا پُر کند. بخشی از این کار در واقع پاداش سوسیال محافظه‌کاران و مسیحیان اوانجلیست بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رأی پرشماری را به سود ترامپ به صندوق‌ها ریختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «سی ان ان» موضوع نامزدی اوباما برای دیوان عالی پیشتر نیز مطرح شده بود. به طور مثال، هیلاری کلینتون، نامزد «دموکرات»‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از این موضوع به عنوان یک «ایده عالی» یاد کرده بود.

ترامپ سرمست از شکست «باراک حسین اوباما» می‌گوید: «تنها زمانی که دیدم او سخت کار می‌کند، وقتی بود که تلاش می‌کرد من را شکست دهد.

اگر این اتفاق رخ دهد، اوباما دومین شخصیت در تاریخ آمریکا خواهد بود که پس از ریاست جمهوری در جایگاه دیوان عالی نیز قرار می‌گیرد. ویلیام هوارد تفت، پس از پایان کارش به عنوان بیست و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده، در سال 1921 در جایگاه دهمین رئیس قضات در دادگاه عالی آمریکا نیز نشست.    

اوباما پیشتر با این پرسش مواجه شده بود که آیا روحیه لازم با این کار را دارد یا خیر.  

وی در سال 2014 به نشریه «نیویورکر» گفت: «زمانی که از دانشگاه حقوق فارغ التحصیل شدم، تصمیم گرفتم سراغ کار دفتری نروم. بخشی از این تصمیم به این دلیل بود که سن من نسبت به دانشجویان دیگر بالا بود، اما بخش دیگر به خاطر این بود که فکر نمی‌کردم نشستن در دفتر دادگاه و نوشتن عقاید قاضی با خُلقیات من سازگار باشد.»

وی افزود: «من قانون را دوست دارم. از نظر ذهنی دوست دارم دنبال راه حل مشکلات بگردم و با این مباحث کشتی بگیرم. من عاشق تدریس هستم. دلم برای کلاس درس و سر و کله زدن با دانشجویان تنگ می‌شود. اما فکر می‌کنم کار به عنوان یک قاضی برای من زیادی راهبانه به نظرمی‌رسد. به ویژه پس از گذراندن شش سال (در سمت ریاست جمهوری) و پس از پایان دوره هشت ساله در این حباب، فکر می‌کنم نیاز خواهم داشت که کمی بیرون باشم.»

© The Independent