اظهارات ضدونقیض ایران و آمریکا درباره اختیار جمهوری اسلامی در مصرف پول‌های آزادشده

به گفته کاخ سفید، ایران فقط مجاز به صرف پول‌های‌ آزادشده برای خرید خوراک و دارو است، ولی ایران می‌گوید در هزینه ‏کردن این پول اختیار عمل دارد

جان کربی گفت: بر نحوه مصرف پول‌ها نظارت کامل داریم - AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که آمریکا بر پول‌هایی که در چارچوب توافق آزادی زندانیان آمریکایی از آن رفع توقیف شده و به دست جمهوری اسلامی خواهد رسید، نظارت کامل خواهد داشت. 

جان کربی گفت که دست جمهوری اسلامی برای خرج کردن پول‌هایی که نزد بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شود و در اختیار ایران قرار خواهد گرفت به‌طور کامل باز نخواهد بود و «تهران برای خرج کردن این پول محدودیت‌هایی خواهد داشت.»

 او اطمینان داد که جمهوری اسلامی فقط برای خرید خوراک و دارو می‌تواند از پول‌های آزادشده استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخگوی کاخ سفید در حالی این سخنان را گفت که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توییتی از برقراری سازوکاری خبر داده است که «نحوه هزینه کردن پول را در اختیار تهران بگذارد»، که برعکس اظهارات کربی است.

فارس نوشت: «طی برنامه‌ریزی انجام شده، منابع ارزی آزادشده ایران از کره جنوبی پس از تبدیل شدن به یورو در بانک سوئیس، در چند روز آینده به دو بانک قطری منتقل و سپس به حساب‌های افتتاح‌شده چند بانک ایرانی در این بانک‌های قطری واریز می‌شود تا نحوه هزینه‌ کردن آن در اختیار ایران باشد.» 

 محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‎ای جمهوری اسلامی، نیز ضمن تکذیب این خبر در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر) و رد محدود بودن ایران در استفاده از این پول برای مصارف انسان‌دوستانه، آن را «ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی» توصیف کرد و نوشت که «ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خود دسترسی کامل و مستقیم دارد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز درباره رفع توقیف از شش میلیارد دلار پول متعلق به ایران در کره جنوبی گفت که «پول‌های ایران به حساب‌های بانکی مشخصی منتقل می‌شود و فقط می‌توان برای هدف‌های بشردوستانه از آن استفاده کرد.»

پیش‌تر، برخی رسانه‌ها در ایران نیز گفته بودند که این پول‌ها بعد از آزادسازی به حساب‌های بانکی در قطر منتقل می‌شود، جمهوری اسلامی به آن دسترسی مستقیم ندارد، و فقط برای خرید کالاهای مورد تایید آمریکا استفاده از آن مجاز است. 

همچنین، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در دولت حسن روحانی، در توییتی نوشت که منابع ارزی ایران در کره‌ جنوبی فقط برای خرید کالاهای اساسی و دارو است.

در آمریکا، منتقدان رفع توقیف از پول‌های ایران و رسیدن آن به دست جمهوری اسلامی می‌گویند که کارنامه جمهوری اسلامی ثابت می‌کند که این پول‌ها صرف تروریسم و ادامه رفتارهای شرورانه در منطقه می‌شود. 

شماری از مخالفان جمهوری‌خواه نیز گفته‌اند که قرار گرفتن چنین مبلغ هنگفتی در اختیار جمهوری اسلامی به آن رژیم انگیزه بیشتری برای گرو‌گان‌گیری می‌دهد. آنان می‌گویند که این اقدام جمهوری اسلامی ایران را به گروگان‌گیری و ترور بیشتر تشویق می‌کند. 

کربی در سخنان اخیرش همچنین ضمن تاکید بر این که مذاکرات با تهران برای بازگشت زندانیان آمریکایی به خانه ادامه دارد، به شبکه خبری العربیه گفت که شهاب دلیلی در توافق تبادل زندانیان با جمهوری اسلامی نیست.

شهاب دلیلی، شهروند ایرانی دارای اقامت دائم آمریکا است که در ایران زندانی است و خانواده‌اش می‌گویند از این که او در توافق اخیر جایی نداشته و قرار نیست به زودی به آمریکا بازگردد دلسرد شده‌اند.همسر و فرزند شهاب دلیلی روز جمعه در مقابل کاخ سفید تحصن کردند و خواستار تلاش واشنگتن برای بازگرداندن او به آمریکا شدند. 

پیشتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفته بود که در چارچوب توافق با واسطه‌گری کشور ثالث طرفین پنج زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد می‌کنند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این شهروندان آمریکایی سیامک‌ نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو فرد دیگرند که نخواستند نامشان فاش شود.