بلینکن همزمان با گزارش آزادسازی شش میلیارد دلار برای ایران: لغو تحریم در کار نیست

«در این مورد هیچ‌کدام از تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد»

آنتونی بلینکن -REUTERS/Eduardo Munoz

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد بر اساس پیش‌نویس توافق آزادی پنج زندانی ایرانی‌آمریکایی در ایران، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن در پاسخ به سوالی مبنی بر آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در قبال آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران گفت: «در این مورد هیچ‌کدام از تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد. دارایی‌های ایران به حساب‌های محدودی منتقل خواهد شد تا برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرند.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده با خانواده این پنج زندانی در تماس بوده و انتقال آن‌ها به حبس خانگی را نخستین گام در جهت آزادی آن‌ها برشمرد و گفت:‌ «به باور من این آغاز پایان این کابوس است، کابوسی که این خانواده‌ها تجربه کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او همچنین گفت که اطلاعی در رابطه با دیگر آمریکایی‌های محبوس در ایران ندارد.
پیش‌تر خبرگزاری فرانسه به‌نقل از خانواده‌های این شهروندان آمریکایی زندانی در ایران نوشته بود که مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را از زندان خارج و به یک خانه امن منتقل کرده‌اند، برخی هم گفتند که آنها به هتلی در مرکز تهران منتقل شده‌اند.همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به‌نقل از برخی منابع مطلع شمار زندانی‌های آمریکایی که از زندان خارج و به خانه‌‌‌ای امنیتی منتقل شده‌اند را پنج نفر اعلام کرد.
خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران هم در گزارشی گفت که توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان پس از آزاد‌سازی شش میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و واریز آن به حسابی در یک بانک قطری، انجام خواهد شد. این خبرگزاری نوشت که زندانیان تا زمانی که پول به ایران نرسد از ایران خارج نمی‌شوند و در مقابل آنها همان تعداد زندانی ایرانی یا بیشتر آزاد خواهند شد.
همچنین شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز در واکنش به خبر خروج آمریکایی‌های بازاداشت‌شده از زندان اوین، اعلام کرد که مذاکره برای آزادی نهایی اتباع زندانی این کشور در ایران ادامه دارد.