ابلاغ گمرک: از گوشت مرغ تا آرد و برنج در اختیار اربعین

گمرک جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای میزان سهمیه مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن خوراکی، آرد و... برای ‏اربعین را ابلاغ کرد

پیش از این رئیس جمعیت هلال احمر از ارسال ۴۰۰ تن دارو به عراق ویژه راهپیمایی اربعین خبر داده بود - QASSEM AL-KAABI / AFP

در حالی که ایران با بحران‌های کمبود دارو و گرانی گوشت قرمز و مرغ و دیگر کالاهای اساسی روبه‌روست، گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای میزان سهمیه کالاهای اساسی مورد نیاز موکب‌ها در ایام اربعین را به تفکیک استان‌ها ابلاغ کرد. بر اساس اطلاعات مندرج در این جدول، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، برنج، روغن خوراکی، سیب‌زمینی، پیاز، آرد، شکر، و قند جزو نیازهای اربعین عنوان شده است که باید تامین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بخشنامه، که دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در هجدهم مرداد آن را فرستاده، آمده است: «دستور فرمایید صرفا برای اقلام اساسی مورد اشاره در نامه "به غیر از ردیف مربوط به دارو و مواد سوختی فراورده‌های نفتی بنزین، نفت سفید و گازوییل" مطابق با سهمیه‌های ابلاغی مندرج در جدول ضمیمه نامه شماره ۱۱۰/۴۴۱ ع اس مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، به میزان مقادیر ذکرشده در جدول تفکیکی مربوط به سهمیه هر کالا برای هر استان، و پس از پذیرش محموله‌های اظهاری به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات و اعمال کنترل سهمیه و نظارت لازم با رعایت سایر مقررات، اقدام لازم را معمول نمایند.»

از سوی دیگر، بازار دارو در ایران با بحرانی جدی روبه‌روست. دسترسی بیماران ایرانی به انواع دارو، از داروهای ویژه برای بیماران خاص گرفته تا انواع قرص و شربت و سرم ساده، روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود. در حالی که کارشناسان بروز فاجعه در حوزه دارو در ایران در سال ۱۴۰۲ را پیش‌بینی کرده بودند، مسئولان جمهوری اسلامی، بی‌توجه به این هشدارها، سهمیه دارو برای عراق و مراسم اربعین در نظر گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمعیت هلال احمر ایران چهارشنبه هفته گذشته از ارائه خدمات درمانی، از جمله اعزام چهار هزار پزشک و ارسال ۴۰۰ تن دارو به عراق، ویژه راه‌پیمایی اربعین خبر داد. هر سال، هم‌زمان با برگزاری مراسم اربعین، بسیاری از امکانات و تجهیزات از ایران به عراق ارسال می‌شود و نهادهای متعدد در جمهوری اسلامی بخشی از بودجه‌شان را خرج برگزاری این راه‌پیمایی حکومتی می‌کنند. اکنون نیز، با وجود مشکلات فراوان در حوزه دارو در ایران، قرار است ۴۰۰ تن دارو از ایران به عراق فرستاده شود.

از سوی دیگر، وزارت ارتباطات نیز در حالی که در هفته گذشته با انتقادهای فزاینده به‌علت کندی اینترنت و اختلال در سرورهای داخلی مواجه بود، اعلام کرد که وای‌فای رایگان در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «در جلسه با وزیر ارتباطات عراق توافق‌هایی برای ارائه خدمات بهتر، از جمله تامین وای‌فای رایگان در برخی نقاط، و تعریف بسته‌های رومینگ بهتر برای زائران اربعین صورت گرفت.»

عیسی‌زارع پور ضمن اشاره به اینکه رومینگ در ایران و عراق خصوصی‌ است افزود که با وجود این، تلاش می‌کند تا بسته‌های به‌صرفه‌تری برای مسافران عراق در نظر بگیرد.