نیکی هیلی: ارسال پول به رژیم تروریستی طالبان توهین به قربانیان جنگ است

نیکی هیلی مدعی شد که جو بایدن پول مالیات‌دهندگان آمریکا را برای رژیم تروریستی طالبان می‌فرستد

نیکی هیلی گفت که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، کمک به کشورهای حامی تروریسم را قطع می‌کند - SERGIO FLORES / AFP

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل و نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا، پس از انتشار گزارش اخیر سی‌گار مبنی بر دسترسی طالبان به پول‌های کمکی آمریکا، در صحبت با یک رسانه آمریکایی خواستار توقف ارسال کمک مالی آمریکا به افغانستان شد.

نیکی هیلی از ارسال پول به افغانستان در حالی که به‌راحتی در دسترس طالبان قرار می‌گیرد، به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «دو سال پس از خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان، جو بایدن همچنان بسته‌های دلار مالیات‌دهندگان آمریکا را به کشور تحت کنترل طالبان پرتاب می‌کند.»

او حاکمیت طالبان را در افغانستان، «یک رژیم تروریستی» خواند و گفت که ارسال کمک به طالبان در واقع توهین به آسیب‌دیدگان و قربانیان است، «زیرا این گروه سربازان ما را کشتند و مردم خود را نیز شکنجه می‌کنند.»

موضوع ارسال کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان پس از انتشار آخرین گزارش سی‌گار مبنی بر حیف و میل گسترده پول‌های ایالات متحده در حاکمیت طالبان، به‌صورت گسترده مورد توجه جمهوری‌خواهان آمریکا قرار گرفته است.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز طی یک بیانیه قرار گرفتن کمک‌های مالی آمریکا در دسترس طالبان را «نفرت‌انگیز» خواند و خواستار شفافیت در این روند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش اخیر سی‌گار نشان داد که ایالات متحده در دو سال گذشته، ۲.۳۵ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است. این کمک‌ها یا به‌طور نقدی در بسته‌های چند میلیون دلاری به افغانستان ارسال شده، یا نهادهای سازمان ملل متحد به‌عنوان کمک بشردوستانه از آن استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های سی‌گار که بارها در  یک سال گذشته منتشر شد، طالبان از طرق مختلف، از دخالت در امور بانکی تا اخذ مالیات گسترده از شرکت‌های مخابراتی، حمل‌و‌نقل و پیمانکارانی که در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه فعالیت دارند و دخالت در قراردادها و پروژه‌های امدادی، به این پول دسترسی دارند.

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، با اشاره به این موضوع، در صحبت با رسانه‌های آمریکایی گفت که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری به قدرت برسد، این کمک‌ها را قطع می‌کند.

هیلی تصریح کرد: «وقتی من رئیس‌جمهوری باشم، یک پنی (کوچک‌ترین واحد پول دلار) هم برای تروریست‌ها و کشورهایی که از آمریکا متنفرند، نمی‌فرستیم.»

نیکی هیلی از کشورهای دیگری که افکار ضد یهودی و ضد آمریکایی دارند نیز به‌عنوان دشمنان آمریکا یاد کرد و گفت لازم نیست برای کسانی که از آمریکا متنفرند پول بفرستیم. او در زمان ماموریت به‌عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل‌، پیشنهاد قطع کمک‌های آمریکا به سازمان‌های امدادرسان در فلسطین که به همکاری با حامیان تروریست معروف بودند ارائه کرده بود.

بیشتر از جهان