شهباز شریف برای انحلال پارلمان پاکستان اقدام کرد

شهباز شریف در آوریل ۲۰۲۲، پس از آنکه پارلمان عمران خان را رد صلاحیت کرد، مسند ‏نخست‌وزیری را بر عهده گرفت

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پس از آخرین جلسه مجلس ملی در اسلام آباد در 9 اوت با قانونگذاران عکس گرفته است-AFP

شهباز شریف، نخست‌‍وزیر پاکستان، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) در نامه‌ای به عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان، خواستار انحلال پارلمان آن کشور شد.  

انحلال پارلمان نشان‌دهنده پایان یک دوره تصدی پرهرج‌ومرج است که پنج سال پیش به رهبری عمران خان آغاز شد. عمران‌ خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، پس از محکوم و زندانی شدن به اتهام اختلاس، به مدت پنج سال از حضور در عرصه سیاست محروم شد.  

قرار است که انتخابات پارلمانی پاکستان بدون حضور عمران‌ خان برگزار شود. عمران‌ خان که از فعالیت‌های سیاسی محروم شده است، اکنون در زندان است.

شهباز شریف در آوریل ۲۰۲۲، پس از آنکه پارلمان پاکستان عمران خان را رد صلاحیت کرد، مسند نخست‌وزیری را بر عهده گرفت. او از رئیس‌جمهوری خواسته است که پارلمان را سه روز قبل از موعد پایان دوره کاری پنج ساله‌اش منحل کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهباز شریف در مراسمی در مقر ارتش پاکستان گفت: «دولت من دوره خود را به پایان می‌رساند و پس از رعایت موازین قانون اساسی، زمام امور را به تشکیلات موقت می‌سپارد.» 

انحلال پارلمان به دولت موقت اجازه خواهد داد تا ۹۰ روز بر انتخابات عمومی بعدی نظارت کند.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، اگر پارلمان دوره پنج ساله را تمام کند، انتخابات در مدت ۶۰ روز، و اگر پارلمان کارش را زودتر به پایان برد، انتخابات در مدت ۹۰ روز برگزار خواهد شد. با وجود این، احتمال برگزاری انتخابات تا نوامبر بسیار اندک است.

هفته گذشته، دولت پاکستان نتایج یک سرشماری دیجیتالی را بررسی و تایید کرد که جمعیت آن کشور به ۲۴۱ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که در سرشماری سال ۲۰۱۷، جمعیت پاکستان ۲۹۷ میلیون نفر برآورد شده بود.  

قانون اساسی پاکستان تصریح می‌کند که حدود حوزه‌های انتخابی باید بر اساس آخرین آمار سرشماری تعیین شود. اما کمیسیون انتخابات پاکستان می‌گوید که برای بازنگری حوزه‌های انتخابی دست‌کم به چهار ماه زمان نیاز است. همین امر تعیین خواهد کرد که آیا رای‌گیری در زمان مقرر برگزار خواهد شد یا خیر. 

رعنا صنع‌الله، وزیر کشور پاکستان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با یک کانال خبری خصوصی گفت که هیچ شانسی برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. 

برخی از شخصیت‌های سیاسی پاکستان، از جمله عبدالحفیظ شیخ، وزیر پیشین دارایی، شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پیشین، و تصدق حسین جیلانی، رئیس پیشین دیوان عالی پاکستان، در میان افرادی‌اند که نامزد نخست‌وزیری دولت موقت‌اند.

دوره ۱۵ ماهه تصدی شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان، با هرج‌ومرج سیاسی، اقتصاد متزلزل، و بدتر شدن اوضاع امنیتی همراه بوده است. سرازیر شدن سیل در سال گذشته نیز نزدیک به ۱۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت مالی به بار آورد. 

بیشتر از جهان