عمران‌خان در زندان و معترضان در خیابان؛ پاکستان در میان دود و آتش

نخست‌وزیر پاکستان روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش عمران‌خان و هوادارانش را به اعلام «دشمنی» با این کشور متهم کرد

درگیری پلیس با هواداران عمران‌خان در اسلام‌آباد-FAROOQ NAEEMAFP

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور و رهبر حزب تحریک انصاف، به اتهام فساد باید هشت روز را در زندان سپری کند.  

بازداشت عمران‌خان روز سه‌شنبه، ۹ مه ۲۰۲۳، در دادگاه اسلام‌آباد، باعث آغاز اعتراض‌های ضد دولتی شد. نیروهای ارتش به‌منظور مهار اعتراض‌های هواداران عمران‌خان در ایالت‌های بزرگ پنجاب و خیبر پختونخوا مستقر شده‌اند و بر اساس گزارش‌های منتشر شده درگیری میان ارتش و هواداران عمران‌خان هم صورت گرفته است.  

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، یک مقام ارشد حکومتی در پاکستان گفت دست‌کم هشت تن در این درگیری‌ها کشته شده‌اند، اما حزب «تحریک انصاف» ادعا می‌کند شمار کشته شدگان به ده‌ها تن می‌رسد.  

پلیس پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که از دیروز به این‌سو، دست‌کم ۹۴۵ هوادار عمران‌خان به‌شمول اسد عمر، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف در ایالت پنجاب را دستگیر کرده‌اند. بر پایه برخی گزارش‌های منتشر شده، ده‌ها تن از هواداران عمران‌خان در اسلام‌آباد، کراچی، پیشاور و شهرهای دیگر بازداشت شده‌اند و این روند همچنان برای سرکوب اعتراض‌ها ادامه دارد.  

به‌گفته مقام‌های پاکستانی دست‎‌کم ۱۵۷ افسر پلیس در درگیری با هواداران حزب تحریک انصاف زخمی شده‌اند. 

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در جریان سخنرانی روز چهارشنبه‌اش عمران‌خان و هواداران او را به اعلام «دشمنی» با این کشور متهم کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از عمران‌خان انتظار می‌رفت سهم خود را در محافظت از اموال خصوصی و دولتی ایفا کند، اما صد افسوس که عمران‌خان و حزب تحریک انصاف با وارد آوردن خساراتی شدید به دارایی‌های عامه و خصوصی، دشمنی خود را با کشور نشان دادند.» 

شهباز شریف همچنین تاکید کرد طی تاریخ ۷۵ ساله پاکستان، این کشور شاهد چنین اعتراض‌های نبوده است: «مردم در خیابان‌ها و موتورها محصور شده‌اند و زندگی آنها به خطر افتاده است. حتی معترضان از آمبولانس‌ها بیماران را بیرون کردند و موتورها را آتش زدند. موتورهای خصوصی و دولتی را آتش زدند و با مجریان قانون خشونت انجام داده‌اند.»  

عمران خان در پیوند با پرونده‌ای به نام «القادر تراست» بازداشت شده است. او و همسرش متهم‌اند از پروژه ساخت‌وساز ساختمان دانشگاه القادر سود غیرقانونی به جیب زده‌اند. شماری دیگر از اعضای حزب تحریک انصاف نیز در این پرونده متهم‌اند. این پرونده یکی از ده‌ها پرونده‌ای است که عمران‌خان پس از برکناری از مسند نخست‌وزیری به آن متهم شده است. 

پس از بازداشت عمران‌خان، هوادارانش خودشان را به سرعت به مقر ارتش در راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد رساندند و به  آن حمله کردند، اما معترضان نتوانستند خود را به دفتر ژنرال عاصم منیر، فرمانده کل ارتش، برسانند. معترضان معتقدند برکناری نخست‌وزیری سابق پاکستان و بازداشت او با حمایت فرمانده کل ارتش صورت گرفته است. 

معترضان خشمگین قصد حمله به محل اقامت شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی پاکستان را هم داشتند که در این مسیر با سد پلیس ضد شورش پاکستان مواجه شدند.  

بازداشت عمران‌خان، باعث شده است که مدارس در سراسر پاکستان مسدود شوند و جاده‌های اصلی در این کشور خلوت و یا مسدود باشند. منابع مردمی در پاکستان به ایندیپندنت فارسی گفتند از ترس بازداشت به‌دست نیروهای نظامی به‌ظن شرکت در اعتراض‌ها از خانه‌های شان بیرون نمی‌آیند.  

این منابع همچنین تاکید کردند از زمان بازداشت عمران‌خان تاکنون، دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با اختلال مواجه شده است. این در حالی است که حزب تحریک انصاف و هواداران این حزب در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر از مردم خواستند علیه اداره ملکی و نظامی به خیابان‌ها بیایند. 

عمران‌خان در آوریل ۲۰۲۲ از مجلس پاکستان رای عدم اعتماد نگرفت و از مقام نخست‌وزیری برکنار شد، اما ادعا کرد برکناری‌اش یک توطئه بود. او پس از برکناری به منسجم‌ سازی دوباره حزب تحریک انصاف پرداخت و در تجعمات و گردهمایی‌ها خواستار برگزاری دوباره انتخابات در این کشور شد. او در این مدت بارها به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان تاخته است و او را در مدیریت بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور ناتوان دانسته بود.  

عمران‌خان که در سال ۲۰۱۸ با حمایت ارتش پاکستان به مسند نخست‌وزیری رسید، پس از برکناری، مخالفتش را با رهبری ارتش اعلام کرد و یک افسر ارشد را به طرح ترور خود متهم کرد. در ماه نوامبر سال گذشته یک مردم ناشناس به‌سمت عمران‌خان تیراندازی کرد که باعث زخمی شدن او شد. 

 ناآرامی‌های خشونت‌آمیز در پاکستان باعث شده است که چندین کشور غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، از شهروندان خود بخواهند از سفر به این کشور خودداری کنند. 

وزارت خارجه طالبان روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در مورد اعتراض‌های اخیر پاکستان، ابراز تأسف کرد و با انتشار بیانیه‌ای نوشت ثبات در پاکستان به نفع هر دو کشور و منطقه است. این وزارتخانه همچنین ابراز امیدواری کرد حزب «تحریک انصاف» و حکومت پاکستان با یکدیگر به تفاهم برسند. 

بیشتر از جهان