فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی افغانستان در سرپل کشته شد

طی دو سال حکومت طالبان شمار زیادی از فرماندهان و نیروهای خیزش مردمی در حمله‌های انتقامجویانه نیروهای طالبان در افغانستان کشته شده‌اند

یماق خالدی در حدود دو سال در ایران مهاجر بود-ارسالی ایندیپندنت فارسی

یک منبع خبری آگاه به ایندیپدنت فارسی می‌گوید که یماق خالد، فرمانده نیروهای پیشین نیروهای خیزش مردمی و عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان، شامگاه دوشنبه، ۱۶ مرداد (۷ اوت)، به دست افراد مسلح در استان سرپل ترور شد.  

منبع مزبور می‌افزاید که مهاجمان پس از کشتن این فرمانده در مقابل در ورودی خانه‌اش، از محل واقعه گریخته‌اند. 

گفته می‌شود که این فرمانده نیروهای خیزش مردمی، پس از سرنگونی حکومت افغانستان به ایران رفته بود و یک ماه پیش به دعوت کمیسیون مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان که جان او را تضمین کرده بود، به افغانستان بازگشته بود. 

به گفته منبع خبری مزبور، یماق خالدی تاجیک‌تبار به دلیل کشتن یک طالب پشتون‌تبار در دوران حکومت پیشین افغانستان، بیش از دو و نیم میلیون افغانی به خانواده این طالب خونبها پرداخته بود.  

مسئولان محلی طالبان در استان سرپل هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، شماری از شهروندان با حمایت ریاست امنیت ملی حکومت پیشین و تحت عنوان نیروهای خیزش مردمی، برای دفاع از مناطق‌ سکونت خود سلاح به‌ دست گرفته بودند و علیه نیروهای طالبان می‌جنگیدند. این افراد به‌ دلیل آشنایی با مناطق خود، سد محکمی در مقابل حمله‌های طالبان ایجاد کرده بودند.  

در دو سال حکومت طالبان، شمار زیادی از فرماندهان و نیروهای خیزش مردمی در حمله‌های انتقامجویانه نیروهای طالبان در افغانستان کشته شده‌اند. هیچ سندی دال بر بازداشت عاملان قتل این فرماندهان و نیروها به دست طالبان، وجود ندارد.  

شمار زیادی از نیروهای نظامی حکومت پیشین افغانستان از ترس انتقام طالبان در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند و با مرور قتل‌های همقطاران خود به دست طالبان، نمی‌خواهند که به کشور برگردند.  

 شماری از کارکنان نظامی و اداری حکومت پیشین و شهروندان غیرنظامی دیگر نیز به اتهام همکاری با جبهه‌های مخالف طالبان بازداشت و زندانی شده‌اند و طالبان آماری از این این زندانیان ارائه نمی‌کند.  

این در حالی است که با سرنگونی حکومت پیشین، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان عفو عمومی صادر کرد. در این فرمان ادعا شده بود که جان و مال کارکنان نظامی و غیرنظامی حکومت پیشین در امان است.