بخشنامه‌های دولتی برای افزایش بهای نان در ۱۳ استان تا پایان مرداد؛ نان در مشهد بیش از ۴۰ درصد گران شد

ابراهیم رئیسی وعده داده بود که بهای نان و دارو به هیچ عنوان افزایش نمی‌یابد

دولت ابراهیم رئیسی به بهانه جلوگیری از قاچاق آرد، یارانه آرد را حذف کرد-مشهد فوری

درحالی‌که مقام‌های دولتی افزایش قیمت نان را تکذیب می‌کنند و از پاسخ‌گویی شفاف در این زمینه طفره می‌روند، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت نان در مشهد تا حدود ۴۳ درصد و در ۱۳ استان دیگر تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. همچنین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه طبق بخشنامه دولت، بهای نان تا پایان مرداد در تهران و سایر استان‌ها نیز گران خواهد شد.

افزایش قیمت نان از روز سوم مرداد در مشهد آغاز شد؛ به‌‌طوری‌که بهای نان سنگک از دو هزار تومان به دو هزار و ۶۵۰ تومان، قیمت نان بربری از هزار و ۲۵۰ به هزار و ۶۵۰ تومان، قیمت نان لواش درجه ۲ از ۴۵۰ به ۷۰۰ تومان و بهای نان تافتون از ۹۰۰ تومان به هزار و ۳۵۰ تومان تغییر کرد.

حدود یک هفته پس از گران شدن نان در مشهد، صداوسیما در گزارشی خبر داد که بهای نان در ۱۳ استان دیگر نیز افزایش می‌یابد. روز یازدهم مرداد، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، هرگونه افزایش قیمت نان را تکذیب کرد اما اینک خبرگزاری مهر گزارش داده است که افزایش قیمت نان، تصمیم کارگروه آرد و نان استان‌ها است که زیر نظر استانداری‌ها فعالیت می‌کند و استانداری‌ها نیز زیرمجموعه وزارت کشورند.

خبرگزاری مهر همچنین نوشت: «درحالی‌که هیچ‌یک از تشکل‌های فعال در حوزه آرد و نان حاضر به گفت‌وگو نیستند، گزارش‌ها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد. همچنین عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.»

افزایش قیمت نان، خواسته‌ای بود که نانوایان از مدت‌ها پیش مطرح کرده بودند. به گفته آن‌ها آرد یارانه‌ای که دولت به‌طور محدود در اختیارشان می‌گذارد حدود ۱۰ درصد هزینه‌های تمام‌شده نان را پوشش می‌دهد درحالی‌که آن‌ها در تامین دیگر هزینه‌ها از جمله دستمزد کارگر، مالیات، انرژی، اجاره‌بها و حمل‌ونقل با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

به‌عنوان‌مثال؛ نرخ هر کیلو خمیرمایه نان، حدود یک سال پیش ۴۰۰ هزار تومان بود اما اکنون به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و نرخ آن در بازار آزاد نیز به یک‌و‌نیم میلیون تومان می‌رسد. سایر هزینه‌ها نیز به همین میزان افزایش یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور اقتصاد و دارایی، در اردیبهشت‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد. در سوی دیگر، نانوایان و فعالان صنفی به‌تناوب تاکید کردند که دولت بار مالی ثابت نگه داشتن نرخ نان را بر دوش نانوایان می‌گذارد. محمد سلیمانی، اواخر اردیبهشت‌ماه، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی سهمیه آرد نانوایی‌ها خبر داد و از ناتوانی دولت رئیسی در اجرای طرح نان سهمیه‌ای انتقاد کرد.

دولت ابراهیم رئیسی سال ۱۴۰۱ به بهانه جلوگیری از قاچاق آرد، یارانه آرد را حذف و اجرای طرح نان سهمیه‌ای از طریق کارت‌ بانکی را اجرا کرد. دولتی‌ها ادعا کرده بودند که با اجرای این طرح، قیمت نان گران نمی‌شود و یارانه آن مستقیم به حساب مردم واریز خواهد شد. به‌رغم این وعده‌ها با گذشت حدود یک سال، نان یارانه‌ای سهمیه‌بندی و نان غیریارانه‌ای چند نرخی شد.

در نهایت نیز محمد جلال، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت که تنظیم بازار نان در قالب اختیاراتی به استان‌ها واگذار شده است تا از این طریق از دولت در افزایش قیمت نان سلب مسئولیت کند.

با این حال، افزایش قیمت نان در مشهد و ۱۳ استان دیگر و آماده‌باش گرانی نان در دیگر استان‌ها از این حقیقت پرده برمی‌دارد که افزایش قیمت نان تصمیم دولت بوده است. کما اینکه روز شنبه ۱۴ مرداد، محمدعلی شاه‌حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد، در جمع خبرنگاران افشا کرد افزایش قیمت نان بر اساس «بخشنامه دولت» در تمام کشور اجرا می‌شود.

پس از افزایش بیش از ۴۰ درصدی بهای نان در مشهد نیز احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، به خبرگزاری فارس گفت که این تصمیم در تهران گرفته شده است و به مرور در تمام کشور اجرا می‌شود.

افزایش بهای نان در حالی است که دیگر کالاهای اساسی نیز تا چندین برابر افزایش یافته‌اند و قدرت خرید مردم هر روز کمتر می‌شود. نان و برنج دو غذای اصلی ایرانیان‌اند.

طی سال‌های اخیر هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور بهای گوشت، مرغ، برنج، لبنیات و دیگر کالاهای اساسی، سرانه مصرف نان افزایش یافت اما اینک با خیز دولت ابراهیم رئیسی برای افزایش قیمت نان، این نگرانی وجود دارد که قوت غالب نیز به تدریج از سفره ایرانیان حذف شود.