قیمت نان به‌زودی در تمام ایران افزایش می‌یابد

نانوایان می‌گویند حتی اگر آرد رایگان هم بگیریم، با توجه به هزینه‌های تولید، پخت نان به‌صرفه نیست

در پی انتشار خبر «افزایش ناگهانی» قیمت نان در مشهد، احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، گفت که تصمیم افزایش قیمت نان در پایتخت گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی در مشهد به اجرا درآمده است. او همچنین خبر داد که برنامه افزایش قیمت نان به‌مرور در تمام ایران اجرا خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با بیان اینکه بهای نان در سه‌ سال منتهی به ۱۴۰۲ حدود ۵۷ درصد بیشتر شده، گفت با توجه به تغییر ۴۰ درصدی یارانه، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت نان در این سال‌ها حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفته کشتگر، به‌رغم افزایش ۴۰ درصدی قیمت در روزهای اخیر، باز هم پخت نان برای نانوایان به صرفه نیست.

این فعال صنفی به هزینه‌های تولید نان اشاره کرد و گفت که قیمت‌های جدید باید اول فروردین‌ماه اعلام می‌شد اما اکنون پنج ماه است که اتحادیه و دستگاه‌های مختلف درگیر تعیین قیمت‌های جدید نان‌اند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در واکنش به انتقادها از افزایش ناگهانی قیمت نان در مشهد به خبرگزاری فارس گفت: «قبلا اعلام شده بود که قیمت آرد تغییر نمی‌کند اما کسی نگفت که قیمت نان هم تغییر نخواهد کرد.» او در ادامه افزود تنها بخش اندکی از هزینه‌های تولید مربوط به آرد است و هزینه‌های دیگر از قبیل دستمزد و اجاره در تولید نان تاثیر دارند و با ادامه این روند، حتی اگر آرد رایگان هم به نانوایی‌ها می‌دادند، باز هم تولید نان به صرفه نبود.

افزایش قیمت نان، در حالی در دستور کار قرار گرفته است که وزارت امور اقتصاد و دارایی ادعا کرده بود دولت برای افزایش قیمت نان برنامه‌ای ندارد و در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از نانوایان، کمک‌هزینه پخت نان را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

دولت ابراهیم رئیسی سال ۱۴۰۱ با ادعای جلوگیری از قاچاق آرد، نان را سهمیه‌بندی کرد و مدعی شد که قیمت نان افزایش نمی‌یابد. به‌رغم این ادعا، اندکی پس از اجرای طرح نان یارانه‌ای، قیمت نان چندنرخی شد. به‌ طوری‌ که اینک بهای یک عدد نان بربری یا سنگک از یک نانوایی به نانوایی دیگر متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که نرخ نان یارانه‌ای هم برخلاف وعده‌های دولت در حال افزایش است. روزنامه خراسان، روز چهارشنبه ۴ مرداد در گزارشی افشا کرد قیمت انواع نان به‌طور ناگهانی در مشهد تا ۴۰ درصد گران شده است.

به‌ عنوان‌ مثال، بهای نان بربری سنتی یارانه‌ای از ۸۵۰ تومان به یک هزار و ۲۰۰ تغییر کرد. قیمت نان تافتون یارانه‌ای نیز از ۶۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسید. بهای نان سنگک یارانه‌ای هم که یک هزار و ۴۰۰ تومان بود، به دو هزار تومان افزایش یافت.

به همین ترتیب قیمت نان‌های نیمه‌یارانه‌ای نیز افزایش یافته است. بر اساس نرخ‌های جدید، نان بربری سنتی نیمه‌یارانه‌ای از یک هزار و ۱۵۰ تومان به یک هزار و ۶۵۰ تومان رسید. بربری ماشینی نیمه‌یارانه‌ای نیز از یک هزار و ۱۵۰ تومان به یک هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت. نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای که پیش از این دو هزار تومان بود، دو هزار و ۷۵۰ تومان شد و قیمت نان لواش ماشینی نیمه‌یارانه‌ای از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

قیمت بقیه انواع نان از جمله تافتون سنتی، تنوری خراسانی، ماشینی دوار و بربری خراسانی نیز در همه انواع سهمیه‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به همین نسبت تغییر قیمت داشته‌اند.

رضا رمضانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد، از افزایش قیمت نان دفاع کرد و گفت: «بالاخره مشکلات صنف را هم باید مدنظر قرار دهیم. اجاره‌بهای بالا، دستمزدهای سنگین کارگران، افزایش مالیات و بهای آب، برق، گاز و تلفن مزید بر علت بود که باید تغییری در قیمت نان انجام می‌شد.»

شنیده‌ها حاکی از آن است که اتحادیه نانوایی‌های مشهد افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت نان را پیشنهاد داده بود. پیش‌تر محمد جلال، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در یک برنامه تلویزیونی گفته بود، تنظیم بازار نان در قالب اختیاراتی به استان‌ها داده شده است. بسیاری این تصمیم را مقدمه‌ای برای افزایش قیمت نان دانستند.

در همین برنامه تلویزیونی محمدعلی مهری، معاون امور اقتصادی استان تهران نیز افزایش قریب‌الوقوع قیمت نان را تلویحا تایید کرد و گفت دولت برای نانوایی‌ها سه سناریو از جمله افزایش قیمت نان را در نظر دارد و این به‌زودی با حضور اتحادیه نانوایان مصوب می‌شود.

چنین به نظر می‌رسد که آنچه از نظر مردم به معنای گران شدن قیمت نان است، از نگاه مسئولان دولتی «متناسب‌سازی قیمت نان» تلقی می‌شود زیرا اندکی پس از اطلاعیه وزارت اقتصاد در اردیبهشت‌ماه که اعلام کرده بود نان گران نمی‌شود، سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به‌صراحت گفت: «ممکن است درباره برخی نان‌ها خاص به دلیل افزایش هزینه تولید، متناسب‌سازی نرخ صورت بگیرد.»

خیز دولت برای گران‌تر کردن قیمت نان در حالی است که با افزایش بهای دیگر غذاهای جایگزین از جمله برنج، بسیاری از مردم مصرف نان را افزایش داده‌اند اما اکنون برای تهیه همین نان نیز با دردسرهای زیادی مواجه‌اند و بعید نیست که مجبور شوند، مصرف نان را نیز که قوت غالب است، کاهش دهند.