افزایش حملات به کودکان در مناطق جنگی

از سال 2010 هر روز 45 مورد نقض قوانین جنگی علیه کودکان صورت گرفته است

کودکان به طور ویژه در سوریه، یمن و افغانستان در معرض خطر هستند. در عکس یک نظامی اردنی در حال رساندن یک کودک مجروح به مرکز درمانی در مرز سوریه و اردن دیده می‌شود-KHALIL MAZRAAWI / AFP

به گزارش یونیسف، در طول یک دهه گذشته حملات به کودکانی که مجبور به زندگی در مناطق جنگی بودند، نزدیک به سه برابر افزایش داشته است.  

به گفته این نهاد سازمان ملل، از سال 2010 تا کنون 170 هزار نقض قوانین جنگی شامل کشتار، نقص عضو، خشونت جنسی و سربازگیری بر علیه کودکان صورت گرفته است.

این یعنی در طول یک دهه گذشته هر روز 45 مورد تجاوز به حقوق کودکان رخ داده است.

گزارش یونیسف می‌افزاید که حتی همین رقم هم شاید تنها نوک کوه یخ باشد، چرا که گمان می‌رود هزاران مورد از حملات بر علیه کودکان در بی‌خبری انجام شده باشد.

مدیر اجرایی یونیسف، هنریتا فور، در این‌باره گفت: «جنگ‌ها در سراسر جهان بیشتر به درازا می‌کشند که این خونریزی بیشتر و گرفتن جان‌ خردسالان بیشتری را سبب می‌شود. حملات به کودکان بی‌وقفه ادامه دارد و طرف‌های درگیری‌ها یکی از اساسی‌ترین قوانین جنگی، یعنی محافظت از کودکان را زیر پا می‌گذراند.»

در سال 2018 که آمار مربوط به آن در دسترس است، سازمان ملل 24,000 مورد تجاوز به حقوق کودکان را ثبت کرد که در مقایسه با سال 2010، افزایش سه برابری را نشان می‌داد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فور در ادامه گفت که کودکان به طور ویژه در سوریه، یمن و افغانستان در معرض خطر بوده‌اند. با این حال اقدامات نفرت‌انگیزی در جایی همچون نیجریه نیز رخ دادند که در آن نوجوانان به عنوان بمب‌گذاران انتحاری مورد استفاده قرار گرفتند؛ یا نظیر آنچه در میانمار اتفاق افتاد که گفته می‌شود کودکان مسلمان در ایالت «راخین» به دست سربازان دولتی کشته شدند.      

همچنین حملات هوایی به مدارس و استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی نیز باعث افزایش تعداد قربانیان شدند.

این آمار تکان دهنده در حالی منتشر می‌شود که یک بررسی تازه نشان داده است که در حدود 6.9 میلیون کودک آواره جنگی در سراسر اروپا و آسیا زمستان را در پناهگاه‌های موقت سپری خواهند کرد.  

به گزارش سازمان «نجات کودکان» این رقم شامل 2.5 میلیون خردسال سوری و همچنین 300,000 کودک از شرق اوکراین است که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

این نهاد خیریه گفت که 12 کشور که در این فصل از سال سرمای شدیدی دارند هم اکنون درگیر اسکان و نگهداری از این خردسالان آواره هستند.

این گزارش افزود که بسیاری از این کودکان با زندگی در کمپ‌ها، اسکان غیرقانونی در ساختمان‌های متروکه یا در کانتیرهای خالی، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.  

مدیر سلامت عمومی بشردوستانه در سازمان «نجات کودکان»، راشل کامینگز، گفت: «میلیون‌ها نفر در جستجوی امنیت از جنگ‌های جانفرسا یا ناآرامی‌ها فرار کرده‌اند. اما برای برخی از آنها، این زمستان تلخ می‌تواند به خطرناکی تهدیداتی باشد که از آن گریخته‌اند.»

وی افزود: «در زمستان گذشته، طی چند هفته یخبندان و شرایط سخت در سوریه، 14 کودک که از جنگ گریخته بودند، جان خود را از دست دادند. گاهی اوقات، با پایین آمدن دما، یک چادر یا پوشش پلاستیکی چند میلی‌متری و یا دیوارهای شکسته ساختمان‌های متروکه، تمام آن چیزی است که کودکانِ از سرما لرزان و بی‌رمق را از محیط اطراف جدا نگه می‌دارد.»    

© The Independent