جام جهانی فوتبال زنان؛ حذف برزیل، آلمان و کانادا همراه با پناهندگی دو خبرنگار ایرانی

دبیر گروه ورزش روزنامه ایران، متعلق به دولت ابراهیم رئیسی، و عکاس این روزنامه از استرالیا درخواست پناهندگی کرده‌اند

صعود تاریخی زنان مراکش به مرحله حذفی - Fifa

نهمین دوره جام جهانی فوتبال زنان که به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزلند درحال برگزاری است، با حذف‌های تیم‌های مدعی و پرافتخاری همچون آلمان، برزیل، کانادا، آرژانتین و ایتالیا، به مرحله حذفی رسیده است.

در اولین بازی از مرحله حذفی این مسابقات، صبح شنبه ۱۴ مردادماه، تیم‌های ملی سوئیس و اسپانیا به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان، ماتادورها با نتیجه قاطع پنج بر یک پیروز شدند و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافتند.

مسابقه دوم مرحله یک‌هشتم نهایی نیز میان تیم‌های ملی فوتبال زنان ژاپن و نروژ، ساعت ۱۱:۳۰ امروز به وقت ایران آغاز شد که در نهایت چشم‌بادامی‌های قدرتمند موفق شدند با نتیجه سه بر یک پیروز شوند و اکنون جزو هشت تیم برتر این مسابقات‌اند.

اگرچه زنان ملی‌پوش ایرانی در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۳ حضور ندارند، اما اتفاقی حاشیه‌ای به مطرح شدن نام ایران در اخبار منتشرشده از این مسابقات منجر شده است، «اعلام پناهندگی دو روزنامه‌نگار ایرانی که برای پوشش جام جهانی زنان به استرالیا سفر کرده بودند.»

بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه‌های ایران، سعید زاهدیان، عضو شورای سردبیری روزنامه ایران ورزشی و دبیرگروه ورزشی روزنامه ایران که متعلق به دولت ابراهیم رئیسی است، به همراه نعیم احمدی، عکاس این روزنامه، حالا قصد بازگشت به ایران را ندارند و در استرالیا اعلام پناهندگی کرده‌اند. نعیم احمدی در گفت‌وگو با تلویزیون ایران‌اینترنشنال این خبر را تایید کرده است.

اما در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۳ زنان، آلمان تیم دوم رنکینگ و دومین تیم پرافتخار تاریخ جام‌های‌ جهانی زنان‌ با دو قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو چهارمی، همراه با کانادا و برزیل، تیم‌های هفتم و هشتم فیفا به‌صورت ناباورانه از صعود به مرحله بعد بازماندند، اما فوتبالیست‌های بااستعداد مراکشی با رتبه ۷۲ تاریخ‌ساز شدند.

در گروه اول این جام، دو تیم اروپایی سوئیس و نروژ توانستند به مرحله بعدی صعود کنند.

در گروه دوم، استرالیای میزبان، صدرنشین شد. کانگوروها در اولین دیدار خود در جام نهم، در حضور ۷۶ هزار تماشاگر ایرلند را شکست داده بودند تا بتوانند تا این لحظه رکورد پرتماشاگرترین دیدار جام جهانی ۲۰۲۳ را ثبت کنند. در این گروه زنان نیجریه نیز با پنج امتیاز به‌عنوان عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شدند.

در گروه سوم، ژاپن به‌عنوان قهرمان سال ۲۰۱۱ و نایب‌قهرمان سال ۲۰۱۵ که از بخت‌های اصلی کسب جام محسوب می‌شود، هر سه بازی‌اش را برد و گلی هم دریافت نکرد تا مقتدرانه‌ترین صعود این دوره از رقابت‌ها را ثبت کند. شاگردان فوتوشی ایکه‌دا در این سه بازی، پنج گل به زامبیا، دو گل به کاستاریکا و چهار گل هم به اسپانیا زدند.

انگلیس با هدایت سارینا ویگمن هلندی که در جام قبلی سوم شده بود، در گروه چهارم مرحله مقدماتی ۲۰۲۳ با غلبه بر هر سه تیم هائیتی، دانمارک و چین، ۹ امتیاز کامل را کسب کرد و سرگروه شد. پس از انگلیس، زنان دانمارک نیز با شش امتیاز موفق به صعود شدند.

اما زنان تیم ملی فوتبال آمریکا به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و پرافتخارترین تیم تاریخ جام جهانی زنان، نمایش متزلزلی در گروه پنجم داشتند و با دشواری موفق به صعود شدند.

این تیم که در تمامی هشت دوره قبلی جام‌های جهانی زنان جزو یکی از تیم‌های اول تا سوم مسابقات بوده و چهار بار هم قهرمان شده است، این‌بار در مرحله گروهی تنها موفق به شکست ویتنام شد و مقابل هلند و پرتغال به تساوی دست یافت تا پس از لاله‌های نارنجی، به‌عنوان تیم دوم به یک‌هشتم نهایی صعود کند. هلندی‌ها به‌عنوان نایب‌قهرمان جام قبلی، حالا از بخت‌های اصلی قهرمانی محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گروه ششم مسابقات، فرانسه با هروه رنار، سرمربی نام‌آشنا و پرافتخارش که در جام جهانی مردان در قطر با عربستان سعودی موفق به شکست آرژانتین شده و قهرمان جام جهانی شده بود، به‌عنوان تیم اول گروه با هفت امتیاز صعود کردند. آن‌ها با برتری ۲-۱ مقابل برزیل، باعث حذف این تیم مدعی از گردونه رقابت‌ها شدند و در ادامه زنان جامائیکا نیز که رنکینگ ۴۳ فیفا را در اختیار دارند، با خلق یک شگفتی با پنج امتیاز تیم دوم شدند و صعود کردند.

اما در گروه هشتم مسابقات، تیم‌های زنان ایتالیا و آرژانتین، برخلاف تیم‌های مردان این کشورها، نتوانستند عملکردی قابل‌دفاع را ثبت کنند و به ترتیب با کسب سه و یک امتیاز، سوم و چهارم شدند تا سوئد پرافتخار و ۹ امتیازی به همراه زنان آفریقای جنوبی، صعودکنندگان به مرحله حذفی باشند. آفریقای جنوبی با رنکینگ ۵۴ فیفا نیز اکنون به‌عنوان یکی دیگر از شگفتی‌سازان جام نهم محسوب می‌شود. صعود آن‌ها با گل دقیقه ۹۲ به ایتالیایی که در رنکینگ شانزدهم فیفا قرار دارد، بسیار دراماتیک بود.

در گروه آخر مرحله مقدماتی جام جهانی استرالیا و نیوزلند نیز کلمبیا و مراکش به‌عنوان تیم‌های اول و دوم گروه، با شش امتیاز روانه دور بعد شدند تا آلمان پرافتخار و مدعی به همراه کره جنوبی، به خانه بازگردند. مراکش در حالی به یک‌هشتم نهایی صعود کرد که اولین بازی خود را با نتیجه شش بر صفر به آلمان باخته بود.

البته که مراکشی‌ها این صعود تاریخی را به کلمبیا مدیون‌اند، زیرا اگر گل دقیقه ۹۷ مانوئلا وانه‌گاس، مدافع باشگاه رئال سوسیه‌داد، وارد دروازه مرل فرومس نمی‌شد، آلمان در جایگاه نخست گروه می‌ایستاد و صعود می‌کرد، اما حالا ژرمن‌ها با چهار امتیاز برای نخستین بار طعم حذف در مرحله گروهی را چشیده‌اند.

با صعود نیجریه، آفریقای جنوبی و مراکش، برای نخستین بار در جام‌های جهانی فوتبال زنان، سه تیم از قاره آفریقا روانه مرحله حذفی این مسابقات شده‌اند.

اکنون در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی استرالیا و سوئد، دیدار تیم‌های سوئد با آمریکا، استرالیا با دانمارک، فرانسه با مراکش و انگلستان با مراکش، جزو بازی‌های حساس و دیدنی محسوب می‌شوند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید در روز ۲۹ مرداد که فینال مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۳ در ورزشگاه «استرالیا» در سیدنی برگزار خواهد شد، کدام تیم موفق می‌شود جام را به خانه ببرد و به افتخارات گذشته‌اش بیفزاید.

تیم‌های زنان ایالات متحده، آلمان، نروژ، ژاپن، برزیل، سوئد، چین، هلند، انگلستان، کانادا و فرانسه به ترتیب جزو پرافتخارترین تیم‌های ملی زنان جهان در هشت دوره گذشته جام‌های جهانی محسوب می‌شوند و به‌جز ۱۱ تیم مذکور، تاکنون تیم دیگری موفق نشده است روی یکی از سکوهای اول تا چهارمی بایستد.

برای نخستین بار، در این دوره از جام‌های جهانی فوتبال زنان، تمامی بازیکنان حاضر در این رویداد ورزشی دست‌کم ۳۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند تا بدین ترتیب با افزایش سه برابری نسبت به سال ۲۰۱۹، فاصله دستمزدهای دریافتی زنان و مردان در رقابت‌های جهانی کمتر از گذشته شود.

این تصمیم فیفا به‌دنبال درخواست‌های فراوان حامیان حقوق زنان و فوتبالیست‌های زن در سراسر جهان برای رفع تبعیض بین زنان و مردان گرفته شد. این رقم در صورت صعود تیم‌ها به مراحل بعدی، افزایش خواهد یافت و به هر یک از ۲۳ بازیکن تیم قهرمان نیز ۲۷۰ هزار دلار اهدا خواهد شد. این دستمزد برای بسیاری از بازیکنان زن مهم است، زیرا برخی از آن‌ها عضو هیچ باشگاهی نیستند و به‌صورت آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کنند.

بیشتر از فوتبال