آمریکا: اتهام ارتباط نیلوفر حامدی و الهه محمدی با واشنگتن بی‌اساس است

وزارت امور خارجه آمریکا محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی را تلاشی برای ارعاب روزنامه‌نگاران دانست

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که این دو خبرنگار زن هرگز نباید دستگیر می‌شدند - public media

وزارت امور خارجه ایالات متحده در واکنش به اتهام همکاری نیلوفر حامدی و الهه محمدی با دولت آمریکا، در صفحه توییترش ارتباط این دو خبرنگار با دولت خود را اتهامی بی‌اساس و نادرست خواند.

حساب کاربری توییتری وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به فارسی، با انتشار توییتی نوشت: «ما از نزدیک برخورد رژیم ایران با نیلوفر حامدی و الهه محمدی و محاکمه ساختگی قوه قضاییه ایران را دنبال می‌کنیم. ما همچنین از ادعاهای رژیم ایران مبنی بر اینکه این زنان با ایالات متحده آمریکا (همکاری) داشته‌اند، آگاه هستیم. این اتها‌م‌ها بی‌اساس و نادرست بوده و هدف آن‌ها بی‌اعتبار کردن گزارش‌های بین‌المللی برجسته و شناخته شده نیلوفر و الهه است.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده با بیان اینکه این دو خبرنگار زن هرگز نباید دستگیر می‌شدند، نوشت: «این محاکمه‌ها تلاشی آشکار برای ارعاب روزنامه‌نگاران در ایران و وادار کردن آن‌ها به سکوت است. جهان نظاره‌گر است.»

اکانت توییتری وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا همچنین علی خامنه‌ای را خطاب قرار داد و خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد و اعلام کرد که او باید از «ارعاب و بازداشت ناعادلانه خبرنگاران» دست بردارد.

اطلاعیه وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن صادر شد که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه دهم مرداد، بار دیگر ادعاهای پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد نیلوفر حامدی و الهه محمدی را تکرار و این دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده را به همکاری با ایالات متحده آمریکا متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست خبری مدعی شد: «اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی ارتباطی با تهیه‌ گزارش از موضوع مهسا امینی و حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد. این اشخاص در مقاطعی با دولت متخاصم آمریکا همکاری داشته‌اند و گزارشی کامل از این موضوع به‌زودی در اختیار عموم‌ ملت ایران قرار می‌گیرد.»

این درحالی‌ است که نیلوفر حامدی و الهه محمدی در جریان برگزاری دادگاه‌هایشان چنین اتهامی را رد کرده و بر فعالیت مطابق حرفه روزنامه‌نگاری خود تاکید کرده‌اند.

پیش‌تر، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، آبان ۱۴۰۱، طی بیانیه‌ای مشترک، نیلوفر حامدی را به «تحریک بستگان مهسا امینی و ارسال اخبار جهت­‌دار» از بیمارستان کسری و الهه محمدی را نیز به‌دلیل انتشار گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی در آرامستان آیچی سقز و «تحریک اطرافیان مهسا امینی و انعکاس اخبار و تصاویر جهت­‌دار از مراسم تشییع، تدفین، و تجمع‌های شکل­‌گرفته در سقز» متهم کرده بودند.

پس از آن، مسعود ستایشی این دو روزنامه‌نگار را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرد.

از سوی دیگر، هفته گذشته «باشگاه ملی مطبوعات» آمریکا اعلام کرد که نیلوفر حامدی و الهه محمدی به‌طور مشترک برنده جایزه بین‌المللی «جان اوبه‌شان» شدند. ایلین اورایلی، رئیس باشگاه، و جیل کلاین، رئیس موسسه روزنامه‌نگاری باشگاه ملی مطبوعات، در بیانیه اهدای این جایزه سال گذشته را «سال مبارزه تاریخی برای آزادی مطبوعات در ایران» نامیدند و از ۹۰ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در طی اعتراض‌ها یاد کردند.