بازداشت‌های گسترده با ادعای «هراس‌افکنی» در افغانستان

شمار زیادی از شهروندان به اتهام «عضویت و همکاری با جبهه‌های مخالف طالبان» بازداشت شده‌اند

روند بازداشت غیرنظامیان ادامه دارد- REUTERS

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور (داخله) طالبان، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد (سوم اوت)‌، مدعی شد که این گروه در یک سال گذشته ۲۲۴ عملیات مشترک، ۱۳۴۵ عملیات مستقل و ۵۴۳ عملیات قطعات خاص انجام داده‌اند.

او ادعا کرد، تاکنون حدود هزار و ۷۸۴ نفر به اتهام «تخریب‌کاری» و فعالیت‌های «هراس‌افکنی» بازداشت شده‌اند.

وزارت داخله طالبان در حالی اتهام شرکت در فعالیت‌های تروریستی به این افراد زده است که چگونگی انجام این اقدامات تروریستی و هویت این افراد مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالمتین قانع مدعی شد که از این افراد حدود ۱۱ هزار و ۶۴۰ جنگ‌افزار و مهمات مختلف کشف و ضبط شده است.

مقام‌های وزارت داخله طالبان در برنامه حساب‌دهی «دولت به ملت» گفتند که در یک سال گذشته پلیس مرزی این وزارتخانه، ۶۹۶ تن را در فرودگاه‌های افغانستان بازداشت کرده‌اند. این مقام‌ها جزئیاتی درباره این افراد و اتهام‌های آنان ارائه نکردند.

طالبان محدودیت‌های شدید برای خروج از افغانستان وضع کرده‌اند و تعدادی از افرادی را که قصد خروج از کشور دارند بازداشت می‌کنند. بسیاری از فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و نظامیان پیشین از ترس طالبان از فرودگاه‌ها برای خروج از افغانستان استفاده نمی‌کنند.

وزارت داخله طالبان در حالی آمار بازداشت‌ها به اتهام انجام فعالیت‌های تخریبی و تروریستی را منتشر کرده که در حاکمیت طالبان فعالیت‌ تروریست‌ها افزایش یافته است. گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که حدود ۲۰ گروه تروریستی ازجمله القاعده، داعش و تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان حضور دارند.

در طول دو سال حاکمیت طالبان هیچ گزارشی درخصوص بازداشت افراد این گروه‌های تروریستی، به‌استثنای شاخه خراسان دولت اسلامی، منتشر نشده است. عملیات طالبان در این دو سال بر سرکوب داعش متمرکز بوده است.

حکومت طالبان به سرکوب شهروندان روی آورده است و شمار زیادی از شهروندان به اتهام عضویت و همکاری با جبهه‌های مخالف طالبان بازداشت شده‌اند. حکومت طالبان شماری از کارکنان و نظامیان پیشین را هم بازداشت کرده است. نیروهای طالبان بدون داشتن مجوز قضایی به بازداشت، ضرب‌وشتم و شکنجه غیرنظامیان اقدام می‌کنند.

هرچند ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در نخستین ماه‌های حکومت طالبان فرمان عفو عمومی صادر کرده بود، اما اعضای طالبان بارها این دستور را نقض کرده‌اند.

نهادهای مدنی و حقوق بشری نمی‌توانند بر زندان‌های طالبان نظارت کنند و مشخص نیست که در این زندان‌ها چه می‌گذرد.

بیشتر از جهان