عربستان سعودی کاهش تولید نفت به میزان روزانه یک میلیون بشکه را تمدید می‌کند

«عربستان سعودی کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را برای یک ماه دیگر یعنی تا پایان ماه سپتامبر تمدید می‌کند»

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت که کاهش تولید ممکن است برای مدت بیشتری ادامه یابد- AFP

عربستان سعودی اعلام کرد که کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز را برای یک ماه دیگر تمدید می‌کند.

وزارت انرژی عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد (سوم اوت)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان سعودی کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را برای یک ماه دیگر یعنی تا پایان ماه سپتامبر تمدید می‌کند.»

وزارت انرژی سعودی افزود که سیاست کاهش تولید نفت - که در ابتدا در ماه ژوئیه آغاز شد- هم ممکن است برای مدت‌زمان طولانی‌تر و هم کاهش بیشتر تولید اعمال شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌این‌ترتیب تولید روزانه بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت خام جهان به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد. 

وزارت انرژی عربستان سعودی گفت: «هدف از کاهش داوطلبانه تولید نفت، تقویت تلاش‌های پیشگیرانه کشورهای اوپک پلاس برای حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت جهان است.»

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، با اعلام این کاهش تولید پس از برگزاری نشست ۲۳ ژوئن اوپک پلاس، گفت که کاهش تولید به شکل بالقوه «قابل تمدید» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، پیش‌تر در سمینار بین‌المللی اوپک گفته بود: «همکاری نفتی روسیه و عربستان سعودی همچنان بخشی از ائتلاف اوپک پلاس است و ادامه دارد و برای حمایت از بازار، هر کاری که لازم باشد خواهد کرد.»

اوپک پلاس -گروهی متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش ازجمله روسیه است که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند- از ماه نوامبر تولید نفت خود را کاهش داده است.

این تصمیم ریاض و مسکو برای کاهش عرضه نفت، با انتقادهایی مواجه شد و مخالفان این تصمیم، آن را اقدامی برای افزایش قیمت نفت دانستند. این دو کشور اعلام کرده‌اند هدفشان ایجاد تعادل در بازار برای تامین منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

چند عضو اوپک پلاس نیز در ماه آوریل تصمیم گرفتند به شکل داوطلبانه تولید نفت را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند؛ اقدامی غافلگیرکننده که برای مدتی کوتاه باعث تقویت قیمت نفت شد، اما نتوانست بهبود پایدار بازار را به همراه آورد. 

تولیدکنندگان نفت با کاهش قیمت و نوسانات بالای بازار دست به گریبان‌اند. این وضعیت بازتاب تداوم پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین و بهبود اقتصاد چین است.