بانو یاسمین پهلوی در گفتگو با مجله فرانسوی: ما برای سلطنت نمی‌جنگیم، برای آزادی ایران می‌جنگیم

«ما این نبرد را بدون توجه به جهت‌گیری سیاسی خود تا سقوط حکومت ایران ادامه می‌دهیم»

@PointDeVueMag/@ThomasPernette

بانو یاسمین پهلوی، همسر شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با توماس برنته و مجله فرانسویِ Point de Vue درباره خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی گفت که حکومت همین حالا هم شکست خورده است و نمی‌تواند بر کشوری که کودکانش را به قتل رسانده است، حکومت کند. او در این مصاحبه «جمهوری اسلامی» را مساله‌ای جهانی خواند و تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید بداند که جمهوری اسلامی تنها مشکل مردم ایران نیست.

او در بخش دیگری از این مصاحبه درباره احیای سلطنت در ایران گفت که خواست روز افزونی در این زمینه مشاهده می‌شود اما «جنگیدن علیه جمهوری اسلامی را بدون جهت‌گیری سیاسی خود تا روز سقوط جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم».

یاسمین پهلوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا ملاها می‌توانند در این نبرد پیروز شوند؟» گفت: «من فکر می‌کنم که حکومت همین الان هم شکست خورده است. آن‌ها نبرد را باخته‌اند و قلب مردم و همچنین همه مشروعیت خود را از دست داده‌اند. شما نمی‌توانید بر کشوری که کودکانش را به قتل رسانده‌اید، حکومت کنید. آن‌هایی که جان سپردند تنها نام و یا چهره‌هایی در شبکه‌های مجازی نیستند. آن‌ها خانواده دارند و خانواده‌هایشان نه بی‌خشند و نه فراموش می‌کنند. ما نه عقب‌نشینی می‌کنیم و نه تسلیم می‌شویم. مساله موضوع زمان است.»

او همچنین در پاسخ به این‌که «آیا جامعه جهانی به اندازه کافی از ایرانیان حمایت کرده است یا خیر» گفت: «ما می‌دانیم که هیچ‌کس برای ما نمی‌جنگند. ما تنها از جامعه جهانی می‌خواهیم که به قاتلان، و سرکوب‌گران کمک نکند. این نخستین بار است که ایرانیان، و مخصوصا زنان چنین در مرکز توجه قرار گرفته‌اند و من به‌خاطرش سپاسگزارم. بسیاری از نمایندگان مجلس اروپایی به جانبداری از ما سخنرانی کردند و از ما حمایت کردند. سخنرانی‌های بسیاری شد، دوستی‌های بسیاری به اثبات رسید و همچنین تحریم‌های علیه حکومت ایران وضع شد. اما جامعه بین‌المللی باید دریابد که این مساله‌ای جهانی است و تنها مشکل مردم ایران نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسمین پهلوی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی، مساله‌ای جهانی است، حضور پهپاد‌های جمهوری اسلامی در تهاجم نظامی روسیه را به عنوان مثالی در این زمینه مطرح کرد و گفت: «اوکراین مثال بسیار خوبی است. همه می‌دانند که حکومت ایران پهپاد‌ها و دیگر فناوری‌ها را در اختیار ارتش روسیه قرار می‌دهد و آن‌ها این تسلیحات را علیه ارتش اوکراین و غیرنظامیان به کار می‌گیرند. این نخستین همکاری آن‌ها با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیست. آن‌ها دقیقا چنین همکاری را با بشار اسد در سوریه داشتند. الان نوبت اوکراین است. چه کسی در رتبه بعدی فهرست آن‌ها قرار دارد؟ این اسلام نیست. این اسلام افراط‌گرایانه است. حکومت ملاها هرجا که بتواند نطفه افراط‌گرایی می‌کارد.»

او در ادامه گفت:«من همیشه گفته‌ام، اگر شما مدافع حقوق زنان و دگرباشان جنسی‌اید، جمهوری اسلامی از انقلاب ۵۷ تا امروز بین چهار تا شش‌هزار همجنسگرا را تنها به دلیل تمایلات جنسی‌شان کشته است. اگر مدافع کودکان، سلامتی و تحصیلشان‌اید، اگر از آزادی بیان و مذهب دفاع می‌کنید، پس آن‌چه در ایران اتفاق می‌افتد باید برایتان جالب باشد. الان زمان آن رسیده که دریابید، این قضایا به شما هم، فارغ از آن که چه کسی هستنید و کجا زندگی می‌کنید، مربوط است.»

بانو یاسمین پهلوی همچنین در مورد احتمال احیای سلطنت در ایران گفت: «خواستی روزافزون براین مساله وجود دارد که من نمی‌توانم آن را نادیده بگیرم. اما باید بدانیم که هنوز برای این مسائل خیلی زود است. ما برای سلطنت نمی‌جنگیم، برای آزادی ایران می‌جنگیم. ما این نبرد را بدون توجه به جهت‌گیری سیاسی خود تا سقوط حکومت ایران ادامه می‌دهیم.»