امتیازهای تهران به مسکو؛ «برای اینکه روس‌ها معطل نشوند، قبل از ارسال محموله، مجوز را صادر می‌کنیم»

مدیرعامل راه‌آهن ایران: حاضریم مجوز‌های لازم برای ترانزیت محموله‌های روسی را حتی «قبل از ارسال بار از روسیه» و ‏ورود آن به مرزهای ایران صادر کنیم

نشست مشترک مدیران ارشد راه‌آهن ایران و روسیه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در تهران برگزار شد- پایگاه خبری راه و شهرسازی

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ارسال پهپاد به روسیه و حمایت‌های نظامی از آن کشور در حمله به اوکراین، بر حمایت از روسیه برای دور زدن تحریم‌ها نیز تاکید دارند. در تازه‌ترین مورد، مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت که میزان حمل‌ونقل بار ایران و روسیه نسبت به گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و تهران آمادگی دارد آن را تا ۷۰۰ درصد افزایش دهد.

میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در جریان نشست مشترک با سرگئی پاولف، قائم‌مقام راه‌آهن روسیه، گفت: «سطح ترانزیت بار ایران از روسیه نسبت به گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است و آمادگی داریم این افزایش را به ۷۰۰ درصد برسانیم.»

صالحی گفت تا زمانی که مسیر ریلی رشت-آستارا به بهره‌برداری برسد، شرکت راه‌آهن ایران این آمادگی را دارد که از طریق شاخه شرقی ریلی و ظرفیت‌های موجود در سرخس میزان ترانزیت بار روسیه را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران حاضر است بخشی از مجوز‌های لازم را حتی «قبل از ارسال محموله از روسیه» و فقط با «دریافت مشخصات آن» از طرف روسی صادر کند تا «معطلی‌» محموله‌های ترانزیت روسیه در ایران کاهش یابد.

میعاد صالحی افزود که صدور پیشاپیش چنین مجوزهایی «وظیفه راه‌آهن ایران» نیست، اما برای نشان دادن حسن‌نیت به روسیه و «گسترش همکاری‌ها» با این کشور، صدور این مجوزها را پیگیری خواهیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

از زمان حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده اروپا، کانادا و آمریکا علیه روسیه، مقام‌های مسکو به استفاده از ظرفیت‌های ایران برای صادرات نفت و کالاهای دیگر از روسیه روی آورده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز مدعی‌اند که هدفشان تجارت «۴۰ میلیارد دلاری» با روسیه است.

با این حال، طبق گزارش‌های منتشرشده به استناد آمارهای گمرک، در ۱۵ سال اخیر تجارت ایران‌ و روسیه روندی بسیار متفاوت را طی کرده است.  از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰، صادرات ایران به روسیه بین ۳۳۰ تا ۳۷۰ میلیون دلار در نوسان بوده است. پس از آن، از سال ۱۳۹۸ و در پی مطرح شدن حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، میزان صادرات ایران به روسیه به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید. بنا بر اعلام مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، در سال ۱۴۰۱ نیز این مقدار به ‌لحاظ وزن و ارزش رشدی ۲۴ تا ۲۸ درصدی داشته است.

به گفته مقام‌های اوکراین و دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همچنان در حال حمایت نظامی از روسیه و ارسال پهپاد و تجهیزات نظامی به آن کشور است. مقام‌های دولت اوکراین می‌گویند که روسیه از این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌کند.