بمب ساعتی در بندر یمن از کار افتاد؛ انتقال بخش عمده نفت خام نفت‌کش سیفر به یک شناور دیگر

سازمان ‌ملل متحد به حدی نگران انفجار نفت داخل این نفت‌کش بود که در سال ۲۰۱۷ سیفر را بمب ساعتی در یمن خواند

Hodeida, Yemen, AFP 

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام‌ کرد بخش عمده نفت خام نفت‌کش به گل نشسته «سيفر»، در بندر حدیده یمن، از آن خارج و به یک شناور دیگر منتقل شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید گرسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، ضمن تایید این خبر اعلام کرد: «از زمان آغاز عملیات تخلیه این نفت‌کش، ۱.۱۴ میلیون بشکه نفت خام، یعنی بیش از نیمی از نفت موجود در سيفر، از آن خارج شده‌ است.»

همین مقام پیش‌تر اعلام کرده بود که تکمیل عملیات بیش از سه هفته زمان خواهد‌ برد.

نفت‌کش سيفر از سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی در بندر حدیده در غرب یمن بی‌حرکت مانده‌ است. عملیات نگهداری از این شناور عظیم در سال ۲۰۱۵ و هم‌زمان با بالا گرفتن شعله‌های جنگ داخلی یمن متوقف‌ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و فروکش کردن موج نبردها در یمن از اواخر ماه مارس، سازمان ملل متحد برای جلوگیری از نشت نفت و وقوع فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ، مقدمات انتقال نفت از سیفر را آغاز کرد. عملیات تخلیه نفت هفته گذشته رسما آغازشد.

این نفت‌کش، که در حدود هشت کیلومتری ساحل شناور است، حامل چهاربرابر میزان نفتی است که در فاجعه «اکسون والدز» در سال ۱۹۸۹ در آلاسکا به دریا ریخت. به‌ همین دلیل، بسیاری نگران انفجار احتمالی آن و وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی‌اند. 

دستگاه‌های مورد نیاز برای پمپ کردن و فرستادن گاز بی‌اثر به مخازن این نفت‌کش در سال ۲۰۱۷ از کار افتاد و خطر انفجار افزایش یافت. سازمان ملل متحد و «گرین پیس» (سازمان صلح سبز) این نفت‌کش را «بمب ساعتی» خوانده‌‌ بودند. 

این نفت‌کش را شرکت ژاپنی هیتاچی در سال ۱۹۷۶ ساخته است. طول آن ۳۶۲ متر و عرض آن ۷۰ متر است. این شناور با یک توربین بخار کار می‌کند و سرعت حرکت آن به ۱۵.۵ گره دریایی می‌رسد.

بیشتر از جهان