تظاهرات‌ حامیان کودتای نیجر با پرچم روسیه

حامیان کودتا سفارت فرانسه را در نیامی به آتش کشیدند

تظاهرات حامیان کودتاگران در نیجر - AFP

هزاران نفر از حامیان شورای نظامی‌ای که چند روز پیش با کودتا در نیجر به قدرت رسید، یکشنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، در خیابان‌های نیامی، پایتخت این کشور، راهپیمایی کردند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، تظاهرات‌کنندگان پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند و علیه فرانسه شعار دادند. آنان همچنین با حمله به سفارت فرانسه در نیامی، یکی از درهای ورودی آن را آتش زدند. ارتش نیجر با یورش به جمعیت، جلو تخریب بیشتر سفارت فرانسه را گرفت. 

فرانسه تا ۱۹۶۰ که نیجر مستقل شد، این کشور و بخش‌های وسیعی از قاره آفریقا را تحت استعمار خود داشت. اما پاریس در سال‌های اخیر در همکاری با دولت‌های منطقه، به مقابله با گروه‌های تروریستی پرداخته است. در عین حال، نیروهای گروه شبه‌نظامی واگنر نیز که به حکومت روسیه نزدیک است، به حضور خود در آفریقا افزوده‌اند. واگنر به‌ویژه حضوری گسترده در مالی، از همسایگان نیجر، دارد. فرانسه اخیرا پس از سال‌ها همکاری با دولت مالی در زمینه مقابله با گروه‌های تروریستی، به این همکاری پایان داد.

چندین کودتا در منطقه، باعث کاهش همکاری دولت‌های این بخش از آفریقا با فرانسه شده است. نیجر آخرین متحد مهم غرب در این ناحیه محسوب می‌شود. البته گرایش سیاسی رهبران جدید نیجر مشخص نیست و نگفته‌اند که آیا می‌خواهند نیامی را بیشتر به مسکو نزدیک‌ کنند، یا به همکاری با کشورهای غربی ادامه خواهند داد.

کودتا در نیجر، پسرفت مهمی برای دموکراسی در آفریقا محسوب می‌شود. این کشور اینک در کنار کشورهای دیگری همچون مالی و بورکینافاسو، در کمربندی از غرب تا شرق منطقه میانی آفریقا قرار دارد که در چند سال گذشته با کودتا مواجه شده‌اند. این در حالی است که محمد بازوم، رئیس ‌جمهوری نیجر که دولتش چند روز پیش در اثر کودتا سرنگون شد، در ۲۰۲۱ با پیروزی در انتخابات به قدرت رسیده بود تا نخستین رئیس ‌جمهوری منتخب تاریخ نیجر باشد که قدرتش را از یک رئیس ‌جمهوری منتخب دیگر تحویل می‌گیرد. 

امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، یکشنبه گفت که پاریس حمله به فرانسه و منافع خود را برنمی‌تابد. او تاکید کرد که هر کس به شهروندان، دیپلمات‌ها، مقام‌ها یا ارتش فرانسه حمله کند، با واکنش بلافاصله مواجه خواهد شد. 

بیشتر از جهان