«مصرف لبنیات در ایران ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است»

مدیر عامل تره‌بار تهران: قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است

ایوب فصاحت، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، گفت در پی حذف ارز ترجیحی و یارانه‌ها از طرف دولت، قدرت خرید مردم «به شدت کاهش پیدا کرده» و همین مسئله باعث شده است که مصرف لبنیات با کاهشی ۳۰ درصدی مواجه شود. ویدیویی از صحبت‌های فصاحت را وب‌سایت «نود اقتصادی» منتشر کرد.

فصاحت یادآوری می‌کند زمانی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بوده با حذف یارانه‌های مربوط به گوشت و لبنیات مخالفت کرده است، چرا که او و همکارانش باور داشتند چنین چیزی به «هدفمند» شدن یارانه‌ها منجر نمی‌شود و عملا به معنای حذفشان خواهد بود. به گفته او، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه مربوط به گوشت لخم از بخش کشاورزی حذف شد و به یارانه نقدی بدل شد، اما نتیجه کاهش مصرف مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها بود.

بحران‌های اقتصادی در ایران باعث شده است مصرف گوشت و بسیاری موادی که قبلا رایج بودند به شدت کاهش پیدا کند و بسیاری خانواده‌ها توان تامین این مواد را نداشته باشند.

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود ایران مشکلی در تولید شیر و گوشت ندارد. اما او افزود:‌ «دولت به کالاهایی همچون قند و شکر که برای سلامتی مضر هستند، یارانه می‌دهد، اما برای لبنیات به‌عنوان کالای سلامت‌محور این کار را نمی‌کند که این موضوع جای سوال است.»

در پی سفر اخیر ابراهیم رئیسی به کنیا، قرار شده است ایران از این کشور نیز گوشت گاو خریداری کند. قیمت گوشتی که در این کشور تولید می‌شود بسیار کمتر از کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین است. اما مقدسی می‌گوید: «برخی واردکنندگان با بیان اظهاراتی همچون کمبود گوشت در بازار داخل به‌دنبال دریافت ارز ترجیحی برای واردات هستند، درحالیکه هیچ کمبودی در عرضه نداریم و تنها نیاز است که مابه التفاوت ارز به تولیدکننده دهند تا امنیت غذایی و پایداری تولید حفظ شود.»

آمار مربوط به مصرف مواد غذایی نیز در ایران مایه جنجال است. محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اخیرا از دولت رئیسی انتقاد کرده بود که در مورد مرغ آمار غلط ارائه می‌دهد. سبزی گفت از مرغدارهای ایران حمایت نمی‌شود و همین باعث شده است ایران محتاج واردات مرغ از ترکیه باشد. قیمت مرغ در بازارهای ایران اخیرا به میزان سرسام‌آور ۱۲۰ هزار تومان رسیده است، در حالی که دولت وعده کم‌تر شدن آن‌ را داده بود.