آینده ساخت‌و‌ساز در عربستان سعودی به کدام سو می‌رود؟

عربستان سعودی با بیش از پنج هزار و ۲۰۰ پروژه به ارزش ۸۱۹ میلیارد دلار، در خط نخست ساخت‌و‌ساز ابرشهرهای آینده‌گرا قرار دارد

در پی سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بخش ترابری، انرژی‌های تجدیدپذیر، مسکن و گردشگری در چارچوب طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، پیش‌بینی می‌شود صنعت ساخت‌و‌ساز عربستان سعودی در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ سالانه دست‌کم ۴ درصد رشد داشته باشد.

صنعت ساخت‌و‌ساز نقشی محوری در طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» ایفا می‌کند که هدف آن تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

به گزارش اینترنشنال کانستراکشن، عربستان سعودی با بیش از پنج هزار و ۲۰۰ پروژه به ارزش ۸۱۹ میلیارد دلار، در خط نخست ساخت‌و‌ساز ابرشهرهای آینده‌گرا قرار دارد.

شهری هوشمند که در جهان نظیر ندارد

یکی از پروژه‌های بزرگ «لاین» نئوم است، شهری هوشمند در نزدیکی ریاض که پروژه احداث آن در سال ۲۰۲۰ کلید زده شد.

این شهر آینده‌گرای ۵۰۰ میلیارد دلاری ۱۷۰ کیلومتر مساحت دارد و قرار است با انرژی تجدیدپذیر و سیستم حمل‌و‌نقل پیشرفته اداره شود.  

نئوم طرح‌های دیگری نیز در عربستان سعودی دارد، از جمله اوکساگون که شبیه یک منشور عظیم شش‌گوشه و مرکز نوآوری و فناوری خواهد بود و بخش‌های شناور آن با کانال‌های کوچک به یکدیگر متصل می‌شود و شبکه‌ای آبی مشابه ونیز ایتالیا تشکیل می‌دهد.

شهرسازی بخش دیگری از بازار عربستان سعودی است. یکی از پروژه‌های ساخت‌و‌ساز سبز این کشور «پروژه دریای سرخ» است، تفرجگاهی لوکس که  تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود و قرار است به یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های توریستی خاورمیانه تبدیل شود. این تفرجگاه با مساحت ۳۰۰۰ کیلومتر مربع دارای مجمع‌الجزایر طبیعی، چشم‌انداز کویری، و گنجینه‌های باستان‌شناسی خواهد بود.

بازاری که فرصت‌های شغلی فراوان برای نیروهای متخصص دارد

پیش‌بینی می‌شود صنعت ساخت‌و‌ساز عربستان سعودی، که نقشی تعیین‌کننده در تحقق اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» دارد، فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد کند و این بازار بیش از پیش نیازمند افراد متخصص در حوزه‌های مدیریت پروژه، مهندسی و معماری باشد.

شرکت رسانه‌ای مید (میدل ایست اکونومیک دایجست) در گزارشی برآورد می‌کند که حدود ۸۷۹ میلیارد دلار بودجه برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده که تاکنون فقط ۵۰ میلیارد از این مبلغ تخصیص داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک سال گذشته، ارزش قراردادها در این بخش ۳۵ درصد افزایش داشته است. در فوریه سال جاری، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در مجموع ۱.۳ میلیارد دلار در چهار شرکت ساختمانی این کشور سرمایه‌گذاری کرد.

صنعتی که از رباتیکس و هوش مصنوعی غافل نیست

شرکت‌های سعودی برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت و اطمینان از ایمنی، بیش از پیش به استفاده از راهکارهای ماشینی روی آورده‌اند، از آجرچینی روباتیک گرفته تا پهپادهای هوش مصنوعی.

بر اساس گزارش‌ها، استفاده از رباتیکس و هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، سودی ۱۳۵ میلیارد دلاری برای اقتصاد عربستان سعودی داشته باشد.

علاوه بر این، استفاده از فناوری و ساختمان‌های پیش‌ساخته جای شیوه‌های هزینه‌بر ساختمان‌سازی سنتی را گرفته و قرار است شرکتی سوئدی ۲۱۷۴ آپارتمان به نئوم تحویل دهد. این ساختمان‌ها که تا پاییز ۲۰۲۴ تحویل داده می‌شوند، به پنل‌های خورشیدی مجهز خواهند بود و در صورت نیاز، می‌شود آن‌ها را جابه‌جا کرد و به محل دیگری برد.

مکعب، بزرگ‌ترین مرکز شهر مدرن جهان

عربستان سعودی در نظر دارد ساختمانی مکعب شکل در ابعاد ۴۰۰ متر و در محوطه‌ای به مساحت دو کیلومتر مربع بسازد.

این پروژه که «مکعب» نام دارد متعلق به شرکت «المربع الجدید» است که ریاست آن را شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بر عهده دارد.

شکل مکعب این ساختمان در واقع نمونه‌ای مدرن از سبک معماری نجدی عربستان سعودی و شکل سنتی ساختمان‌های بومی عربی است.

بخشی پررونق برای نیروی کار خارجی

بخش ساختمان‌سازی عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۲.۴۶ میلیون نفر نیروی کار استخدام کرده است که همگی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

به گزارش روزنامه الاقتصادیه، کارگران خارجی حدود ۸۵.۴ درصد نیروی کار عربستان سعودی در بخش ساخت‌و‌ساز را تشکیل می‌دهند، یعنی رقمی حدود ۲.۱ میلیون نفر.

از مجموع ۳۶۹ هزار و ۶۰۰ نیروی کار سعودی در این بخش، شمار زنان شاغل به ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

بیشتر از اقتصاد