حمله ارتش پاکستان به خاک افغانستان؛ طالبان سکوت کردند

در پی سکوت طالبان در قبال حمله توپخانه‌ای ارتش پاکستان به خاک افغانستان، شماری از فعالان رسانه‌ای این گروه را سرسپرده دولت پاکستان خواندند

از میزان تلفات حمله ارتش پاکستان به پناهگاه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان اطلاعاتی در دست نیست‌ــ OSPSF/Twitter@

با وجود گذشت دو روز از حمله راکتی ارتش پاکستان به پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در شهرستان برمل استان پکتیکا در شرق افغانستان، طالبان همچنان به این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

استار کام بریو، نهاد رسانه‌ای که اخبار نظامی پاکستان را پوشش می‌دهد، روز سه‌شنبه جزئیات حمله توپخانه‌ای ارتش پاکستان به خاک افغانستان را منتشر کرد. در گزارش این نهاد آمده است که گروه‌های تروریستی تحت‌حمایت هند مستقر در افغانستان که در طراحی یک عملیات تروریستی در پاکستان نقش داشتند، هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفتند.

ارتش پاکستان در مورد حمله به مواضع تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان اطلاعیه‌ای رسمی منتشر نکرد، اما سازمانی که جزئیات این حمله را منتشر کرده است، فعالیت‌های ارتش پاکستان و حوادث نظامی در آن کشور را پیوسته دنبال می‌کند.

در اطلاعیه این نهاد آمده است: «دولت و نیروهای مسلح پاکستان به تضمین حفاظت از پاکستانی‌ها در برابر آفت تروریسم کاملا متعهدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از خبرنگاران پاکستانی نیز خبر دادند که حمله به شهرستان برمل با هدف انهدام یک پناهگاه اعضای تحریک طالبان پاکستان صورت گرفته است. این حمله در حالی انجام شد که آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، از یک هفته پیش در کابل است تا در گفت‌وگو با سران طالبان، آنان را به مهار تهدید تحریک طالبان پاکستان مجاب کند. پاکستان که اخیرا با موجی از حملات مرگبار تحریک طالبان پاکستان روبرو است، از رژیم طالبان در افغانستان می‌خواهد به دشمنان پاکستان پناه ندهد.

ارتش پاکستان پیش از این نیز با حملات توپخانه‌ای و هوایی، پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان را در استان‌های خوست و پکتیکا در شرق افغانستان هدف قرار داده‌ بود. در دو سال گذشته، شماری از فرماندهان ارشد طالبان پاکستانی هم در شهرهای شرقی افغانستان در انفجار بمب و تیراندازی افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند. البته عوامل پشت این حمله‌ها دقیقا مشخص نشدند اما کارشناسان در افغانستان و پاکستان معقتدند که نهادهای امنیتی پاکستان با نفوذ در میان طالبان پاکستانی و افغان، افرادی را که در سازماندهی حملات مرگبار داخل پاکستان دخیل‌اند، از هر راه ممکن هدف قرار می‌دهند.

در همین حال، طالبان که شعار دفاع از تمامیت ارضی افغانستان را همواره تکرار می‌کنند، در مقابل حمله توپخانه‌ای ارتش پاکستان به خاک افغانستان سکوت کرده‌اند. این سکوت باعث شده است شماری از فعالان رسانه‌ای از سرسپردگی طالبان به دولت پاکستان انتقاد کنند. دولت پاکستان که حامی و همسو با رژیم طالبان دانسته می‌شود، از زمان شکل‌گیری گروه طالبان تاکنون، همواره در مجامع بین‌المللی به نفع این گروه لابی کرده است.

بیشتر از جهان