واکنش عجیب به افزایش تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات هند

افسر پلیس هندی خطاب به معترضان قانون شهروندی گفت «به پاکستان بروید»

 اوتار پرادش، تا کنون حداقل شاهد کشتار ۲۵ نفر از زمان شروع اعتراضات بوده است- STR / AFP

از یکی از افسران ارشد پلیس هند در یکی از ایالت‌های این کشور که تا کنون شاهد کشتار ۱۹ نفر در اعتراضات علیه قانون جنجال‌برانگیز شهروندی بوده است، فیلم گرفته شده که به تظاهرکنندگان می‌گوید «به پاکستان بروید.»

به زعم منتقدان، قانون جدید که روند پذیرش شهروندی اقلیت‌های دینی تحت اذیت و آزار، جز مسلمانان، را تسهیل می‌بخشد تبعیض‌آمیز است و قانون اساسی سکولار هند را نقض می‌کند.

اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت کشور با جماعت ۲۰ درصدی مسلمان، تا کنون حداقل شاهد کشتار ۲۵ نفر از زمان شروع اعتراضات بوده است. 

آخیلش نارایان سینگ، یکی از افسران ارشد پلیس اوتار پرادش در فیلمی دیده می‌شود که به معترضان می‌گوید: «اگر نمی‌خواهید اینجا زندگی کنید به پاکستان بروید.» این ویدئو به شدت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است.

این ویدئو هم احتمالا باعث افزایش نگرانی‌های موجود درباره به حاشیه رانده شدن مسلمانان تحت دولت هندوی ملی‌گرای نارندرا مودی خواهد شد.

آقای سینگ بعدتر به رویترز گفت اظهارات وی در پاسخ به شعارهای حامی پاکستان بعضی از معترضان بوده است.

او در روز شبنه گفت: «در چنین وضعیتی من هم به آنها گفتم خب به پاکستان بروید.»

جنجال بر سر این ویدئو در حالی بالا گرفته است که یوگی آدیتیاناث، فرماندار اوتار پرداش سعی در رد اتهامات مطرح توسط گروه‌های حقوق بشری مبنی بر اقدامات نامناسب پلیس طی اعتراضات علیه قانون اصلاح شهروندی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آدیتیاناث که خود راهب هندوی دیرین و متعصب و عضو حزب «بهاراتیا جاناتا» آقای مودی است ادعا کرده سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش باعث آرام شدن این ایالت شده است.

او در یکی از حساب‌های رسمی خود در توییتر نوشت: «تمام شورشیان شوکه شدند و کسانی که دنبال دردسر سازی هستند مات ماندند. به سخت‌گیری دولت یوگی نگاه کنید، همه ساکت هستند. هر چه می‌خواهید انجام دهید ولی هزینه خسارات توسط کسانی پرداخت خواهد شد که خسارت می‌زنند.»

هفته گذشته دولت اوتار پرادش گفت از بیش از ۲۰۰ نفر میلیون‌ها روپیه طلب کرده است و تهدید به مصادره اموال تظاهرکنندگان برای پرداخت خسارت حاصل از اعتراضات کرد.

گروه‌های حقوق بشری دولت این ایالت را متهم به «اتخاذ روش‌های غیرقانونی و مرگ‌بار» علیه معترضان کرده‌ و بازداشت عمده معترضان را در ایالت اوتار پرادش محکوم کردند. در این ایالت افسران پلیس بیش از هزار نفر را بازداشت کرده‌اند.

قانون اصلاح شهروندی به هندویان، مسیحیان و سایر اقلیت‌های مذهبی اجازه می‌دهد شهروندی هند را کسب کنند اگر بتوانند ثابت کنند در کشورهای همسایه مسلمان‌نشین، افغانستان، بنگلادش و پاکستان، تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

با این وجود، این قانون هیچ امتیاز خاصی برای مسلمانان ارائه نمی‌دهد.

مقامات حزب مخالف کنگره قرار است در روز شنبه رهبری تظاهرات با شعار «حفاظت از قانون اساسی - حفاظت از هند» را بر عهده بگیرند.

آخیلش تومار، دانشجوی کنشگری که مشغول همکاری با حزب کنگره برای هماهنگی تظاهرات در مناطق مسلمان نشین ایالت اوتار پرادش است، گفت: «آنها می‌توانند ما را مجازات کنند، به زندان بیاندازند، اموال‌مان را مصادره کنند ولی قادر نخواهند بود ما را از ادامه اعتراضات خویش باز دارند.»

اعتراضات همچنین قرار است در ایالت آسام در شمال شرقی کشور نیز برگزار شود، محلی که همواره مساله مهاجرت در آن موضوع سیاسی حساسی بوده است.

در همین حال، کنشگران هندوی منسوب به حزب آقای مودی در حال برگزاری کارگاه‌هایی آموزشی در مناطق حومه هستند تا نارضایتی عمومی را کاهش دهند.

رام نارش تانوار یکی از اعضای گروه هندو «جاگران سمیتی» یا کمیته اطلاع‌رسانی هندو در دهلی نو گفت: «ما باید واقعیات را برای عوام توضیح دهیم چرا که مخالفان در صدد گمراه کردن ایشان علیه قانون هستند.»

© Reuters