اجرای دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد این مجموعه از اقدام‌های محدود‌کننده در پاسخ به «استفاده از پهپادهای ایرانی در تجاوز روسیه» وضع شده است

مجموعه تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران، با هدف توقف برنامه تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه اجرا شد. مقام‌های نظامی و دولتی اوکراین، ایالات متحده، کشورهای اروپایی و برخی دیگر از متحدان آمریکا در پیمان نظامی ناتو، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با تامین پهپادهای انتحاری برای ارتش روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده است. در مقابل، مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی و سایر مسئولان حکومت ایران در اظهارنظرهای رسمی خود، تمامی این ادعاها را رد کرده‌اند.

شورای اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ۱۴۰۲)، در بیانیه‌ای اعلام کرد این مجموعه از اقدام‌های محدود‌کننده در پاسخ به «استفاده از پهپادهای ایرانی در تجاوز روسیه» وضع شده است.

بر اساس تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا، صادرات مستقیم و غیرمستقیم تمامی قطعاتی که در ساخت و تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی کاربرد دارد، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران ممنوع شده است.

همچنین برای افرادی که در برنامه ساخت پهپادهای نظامی حکومت ایران مشارکت داشته‌اند، محدودیت‌های مشخص مسافرتی اعمال می‌شود و اموال و دارایی‌های احتمالی آن‌ها، در تمای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، توقیف خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا، بخش تکمیلی از سه بسته تحریمی پیشین به‌شمار می‌رود که قبلا با هدف محدود یا متوقف کردن برنامه تامین پهپادهای نظامی حکومت ایران برای ارتش روسیه وضع شده است.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه روز سه‌شنبه خود بار دیگر تاکید کرد که شش فرد ایرانی، به‌دلیل حمایت نظامی جمهوری اسلامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، در فهرست تحریم‌ها کشورهای اروپایی قرار گرفتند.

در ۲۰ اکتبر و ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی نیز اتحادیه اروپا مجموعه تحریم‌هایی را علیه چند شخص و نهاد وابسته به حکومت ایران، به‌دلیل مشارکت در برنامه‌های نظامی حکومت ایران در حمایت از ارتش روسیه، اعمال کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه هفته پیش در واکنش به تصمیم تازه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: «متاسفانه غرب با انگیزه‌های سیاسی و با توسل به طرح ادعاهای واهی و اثبات‌نشده سعی در تداوم به‌کارگیری سیاست ناکارآمد و شکست‌خورده اعمال تحریم علیه ملت ایران دارد.»

هم‌زمان با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌نقل از چند مقام اطلاعاتی آمریکا نوشت روسیه با همیاری حکومت ایران، در حال ساخت یک مرکز تولید پهپادهای نظامی در خاک خود است.

بیشتر از جهان