درگیری‌ لفظی محمد مرندی و مدیران دانشگاه تهران؛ «رانت‌خور و منافق»

مدیران دانشگاه تهران در پاسخ به انتقادات محمد مرندی، او را به دشمنی با حشدالشعبی متهم کردند و از سوءاستفاده‌های او و فرزندش از رانت‌های حکومتی پرده برداشتند

محمد مرندی و عبدالرضا سیف، مدیران کنونی و اسبق دانشگاه تهران - تسنیم

درگیری‌های لفظی و تهدیدهای امنیتی میان محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که از او به مثابه یکی از مشاوران رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی یاد می‌شود، با مدیران دانشگاه تهران بالا گرفته است و دو طرف اتهاماتی سنگینی علیه یکدیگر مطرح کرده‌اند.

یازدهم تیر، محمد مرندی به دستور محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، از معاونت بین‌الملل این دانشگاه کنار گذاشته شد. این اقدام به رسانه‌ای شدن اختلافات مدیران دانشگاه تهران با محمد مرندی که استادتمام ادبیات انگلیسی است، انجامید و دوطرف جنگ رسانه‌ای خود را آغاز کردند.

محمد مرندی فرزند علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت و رئیس فعلی تیم پزشکی علی خامنه‌ای است و به پشتوانه نفوذ سیاسی پدر خود و البته تسلط به زبان انگلیسی، در سال‌های اخیر توانست به یکی از اصلی‌ترین مدافعان سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شود.

ماه گذشته رسانه‌های ایران دلیل برکناری محمد مرندی را از معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران، اختلاف او با محمد مقیمی بر سر پردیس البرز دانشگاه تهران، و نیز «مدرک‌فروشی و بی‌اعتبارسازی دانشگاه تهران» برخی از استادان دانستند. مرندی خود درباره این برکناری گفته است: «به ‌دلیل اختلافات دیرینه و اساسی بر سر عملکرد پردیس البرز و آنچه بنده مدرک‌فروشی و بی‌اعتبارسازی دانشگاه تهران می‌دانم و همچنین سایر اقدامات خارج از چارچوب مصوبات، تصمیم گرفتند بنده را برکنار کنند.»

در ادامه، محمد مرندی با کمک خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران، ۲۸ تیر گزارشی منتشر کرد که در آن از عملکرد مدیران دانشگاه تهران در چگونگی جذب دانشجویان عراقی انتقاد شده و آمده بود: «برقراری ارتباط آکادمیک با کشورهای همسایه، خصوصا کشور عراق، به نفع هر دو کشور است، اما این رابطه باید با توجه به قوانین و در شان دانشگاه تهران باشد که البته چنین اتفاقی نیز در حال وقوع بود، تا اینکه بر اساس اسناد، پردیس دانشگاه تهران که محل جذب این دانشجویان خارجی است، با ساده‌سازی شدید مراحل پذیرش و آموزش، عملا پروسه پذیرش و آموزش را از درون تهی می‌کند.»

رئیس دانشگاه تهران و یکی از معاونان گروه حشدالشعبی عراق که تحت حمایت سپاه قدس پاسداران فعالیت می‌کند، ۱۸ تیر از آغاز همکاری‌های گسترده میان این گروه شبه‌نظامی با دانشگاه‌های ایران برای آنچه «تحصیل نیروهای عراقی در ایران» خوانده شده، خبر داده بودند. این خبر با واکنش منفی و گسترده دانشگاهیان در ایران مواجه شد و در ادامه، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با عنوان «حذف دانشجو، جذب رزمجو»، به ورود نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی به دانشگاه خود واکنش نشان دادند و اعلام کردند که حضور نیروهای نظامی را در لباس «رزم» یا «درس»، در دانشگاه نمی‌پذیرند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.

در واکنش به این رخداد، مدیریت پردیس البرز دانشگاه تهران با انتقاد از محمد مرندی به دلیل گذاشتن اسناد داخلی این دانشگاه دراختیار رسانه‌ها، او را به ضدیت با گروه حشدالشعبی عراق و نیز دلالی برای «یک کارگزار بی‌نام‌ونشان از کشور عراق» متهم کرد.

در بیانیه پردیس البرز آمده است: «تصویری تبلیغاتی در گزارش خبرگزاری فارس منتشر شده که القاگر این نکته است که گویی پردیس البرز با ۵۰ درصد تخفیف به دنبال پذیرش دانشجوی عراقی به هر قیمتی است. این در حالی است که این پردیس تاکنون هیچ قراردادی با شرکت‌های جذب دانشجو نداشته و جذب تمام دانشجویان بین‌الملل تاکنون از طریق حضور میدانی و تبلیغات رسمی تلویزیونی و فضای مجازی پردیس البرز و دانشگاه تهران رخ داده است. معاون سابق بین‌الملل دانشگاه (مرندی) تا آخرین لحظه حضورش در این مسئولیت، بر جذب دانشجو از طریق یک کارگزار بی‌نام‌ونشان از کشور عراق اصرار داشته است و حتی قرارداد انحصاری آموزش زبان فارسی در عراق را به این کارگزار واگذار کرده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این وقایع، انتشار فایلی صوتی از عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مشاور رئیس دانشگاه تهران، که در آن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را «دانشکده رقاص‌ها» نامیده بود، بار دیگر فضایی در اختیار محمد مرندی قرار داد تا از مدیران دانشگاه تهران انتقاد کند.

مرندی در بیانیه‌ای دیگر که در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، از اینکه استادان و دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای تهران از زبان مشاور رئیس دانشگاه تهران «رقاص» نامیده شدند، ابراز تاسف کرد و در ادامه نوشت: «به جای عذرخواهی و کناره‌گیری، از تلویزیون دانشگاه تهران استفاده می‌کنند تا اصل ماجرا را دروغ و توطئه معرفی کنند،، و یا در جای دیگر تلاش می‌کنند با استفاده از نام حشدالشعبی اشتباهات خود را بپوشانند و فرصتی برای سوءاستفاده به بلندگوی رژیم‌های متخاصم می‌دهند تا اتهامات دروغ را به این مبارزان ضدداعش نسبت دهند و جایگاه رفیع دانشگاه تهران را زیر سوال ببرند.»

دعوا به اینجا ختم نشد و این ‌بار عبدالرضا سیف، مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران، یکشنبه، یکم مرداد (۲۳ ژوئیه)، محمد مرندی را «منافق و رانت‌خوار» نامید.

سیف در نامه‌اش مدعی شد که محمد مرندی «از خط پیاده‌نظام‌های استکبار به منظور ایجاد شکاف میان ادب و هنر در دانشگاه مادر ایران» پیروی کرده است، و با کنایه به محل تولد محمد مرندی (ایالات متحده آمریکا)، گفت: «انتظار می‌رفت او نه به عنوان فردی زاده آمریکا، بلکه به عنوان شهروندی که در فضای ایران عزیز تنفس نموده، قدر این نعمت را بیشتر بداند و اگر روحیه وحدت و عمل یکپارچه در جبهه انقلاب را در خود آماده ننموده است، حداقل به شکرانه نعمت نمو در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آب در آسیاب دشمن نریزد.»

در ادامه این بیانیه تهدیدآمیز و افشاگرانه آمده است: «تاکنون هیچ کسی جز ایادی منافقین خلق، سلطنت‌طلب‌ها، گروهک‌ها و رسانه‌های لندن‌نشین، از روی گشاده دانشگاه تهران به برادران ایثارگر عراقی، خشم خود را بروز نداده بودند؛ وااسفا که سید محمد مرندی اولین برادری است که نسبت به این حرکت انقلابی و ماندگار، روی ترش نموده است. آقای مرندی! سفرهای مکرر جنابعالی به کشور روسیه که بدون اطلاع و اخذ مجوز از دانشگاه تهران صورت می‌گرفت، در واقع سندی از نادیده انگاشتن آیین‌نامه‌ای است که خودتان به عنوان ابزار مواخذه برخی مدیران دانشگاه درباره سفر بدون هماهنگی به کشور عراق، مورد بهره‌برداری قرار می‌دادید. راستی از کسب‌وکار آقازاده در روسیه چه خبر؟»

در نهایت، محمد مرندی برای تبرئه خود از اتهاماتی که مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران علیه او مطرح کرد، شامگاه یکم مرداد در صفحه توییتر خود ویدیوهایی از حضور خود در عراق و میان نیروهای حشدالشعبی در زمان آزادسازی موصل منتشر کرد و نوشت: «الحمدالله هم روس و آمریکایی هستم و همچنین از منافقین بدترم. قبلا هم در سایت رسمی دانشگاه تهران اتهامات دیگری را دیدم. خوشا به حال همکاران دانشگاه هنرهای زیبا که فقط رقاص هستند. عکس مجروحیت بنده در عملیات کربلای ۵ هم برای ریا ضمیمه باشد. فقط گفتم تخلف نکنید. پناه بر خدا.»

همچنین، طبق اعلام رسانه‌های ایران، امروز، دوشنبه، دوم مرداد (۲۴ ژوئیه)، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، به مدیرکل امور حقوقی دانشگاه دستور داده است که با «بررسی دقیق و فوری این حواشی»، برای «ارائه گزارش مستند» اقدام کند. او همچنین خطاب به مرندی گفته است: «اگر قرار باشد فرد یا گروهی خارج از این چارچوب بخواهد پیگیر ادعای خود باشد و آن را رسانه‌ای کند، جامعه فرهیخته دانشگاهی و مدیریت دانشگاه آن را برنخواهد تافت و این اقدام را توهین به ساحت دانشگاه می‌داند.»