وزیر علوم: نیروهای حشدالشعبی با «استاندارد علمی» وارد دانشگاه تهران می‌شوند

فعالان دانشجویی: هم‌زمان با پذیرش نیروهای حشدالشعبی، دانشجویان به کمیته‌های انضباطی احضار می‌شوند

حشدالشعبی یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران در عراق است‌ــ‌ خبرگزاری دانشجو

با ادامه اعتراض‌ها به تحصیل اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی در دانشگاه تهران، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ادعا کرد که این افراد با «استانداردهای علمی» در دانشگاه دولتی تهران پذیرفته می‌شوند.  

وزیر علوم دولت ابراهیم رئیسی بدون توضیح درباره نحوه پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «ما دانشجویان خارجی را به روش‌های مختلف می‌پذیریم.» او همچنین ادعا کرد که در ورود و خروج دانشجویان خارجی از جمله نیروهای حشدالشعبی «استانداردهای علمی» رعایت می‌شود.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، نیز پیش‌تر در ادعایی مشابه گفته بود که پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران با توجه به استانداردهای علمی انجام می‌شود.

اعتراض‌ها به تحصیل نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران پس از آن بالا گرفت که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول رئیس دانشگاه تهران نوشت: «این دانشگاه از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران استقبال می‌کند.»

محمد مقیمی این سخنان را در دیدار با گروهی که خبرگزاری تسنیم آن‌ها را «جمعی از دانشجویان و متقاضیان تحصیل از عراق» نامیده بود، مطرح کرد و به‌صراحت گفت که با الگوبرداری از همکاری قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرماندهان سابق سپاه قدس و حشد‌الشعبی، از همکاری دانشگاه تهران و این گروه شبه‌نظامی استقبال می‌کند و با پیروی از این الگو برای «تمدن نوین اسلامی» تلاش خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین اذعان کرد که ورود نیروهای شبه‌نظامی به دانشگاه تهران تنها به گروه حشدالشعبی محدود نیست و دیگر دانشجویان «کشورهای محور مقاومت» نیز در این دانشگاه پذیرش می‌شوند.

وزارت علوم در حالی امکان ادامه تحصیل نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران را در دانشگاه تهران فراهم می‌کند که این دانشگاه دولتی است و هزینه‌های آن از محل بودجه عمومی تامین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام دانشگاه تهران، قرار است دو مرکز آموزش زبان فارسی در بغداد و آبادان برای گروه‌های حشدالشعبی راه‌اندازی شود.

در جلسه گروه حشدالشعبی با رئیس دانشگاه تهران، حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت ‌این گروه شبه‌نظامی، اعتراف کرد که پیش از این ۹۵ دانشجوی حشدالشعبی برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران اعزام شده‌‍اند. او همچنین گفت این گروه در پی برقراری همکاری با دانشگاه‌های ایرانی و در راس آن‌ها دانشگاه تهران است.

ورود نیروهای حشدالشعبی به دانشگاه تهران بازتاب وسیعی در رسانه‌های اجتماعی داشت و بسیاری آن را مقدمه‌ای برای سرکوب دانشجویان دانستند. برخی دیگر هم حضور نیروهای این گروه شبه‌نظامی در اعتراض‌های پیشین به قصد سرکوب معترضان را یادآور شدند.

حشدالشعبی یا «بسیج مردمی» نام گروهی شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران در عراق است که سال ۲۰۱۴ با ادعای مبارزه با داعش تشکیل شد اما منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دنبال کرد.

به گفته فعالان دانشجویی، در حالی‌ که جمهوری اسلامی برای ورود نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه خیز برداشته است، ده‌ها تن از دانشجویان در سراسر ایران در پی احضار به کمیته‌های انضباطی تعلیق و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند. در پیوند با همین موضوع، کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز سه‌شنبه ۲۰ تیر در گزارشی با تیتر «حشدالشعبی در دانشگاه، دانشجویان در کمیته انضباطی»، خبر داد که شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران طی تماس‌های تلفنی به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. دلیل احضارهای اخیر بیشتر این دانشجویان رعایت نکردن قوانین مربوط به حجاب اجباری در دانشگاه عنوان شد.

در این گزارش آمده بود دانشگاه تهران با استفاده از فرصت تعطیلی بین دو ترم، روند سرکوب و محرومیت دانشجویان از حق تحصیل را از سر گرفته است.