سازمان ملل از آغاز گفت‌و‌گوها با کره شمالی درباره سرباز آمریکایی بازداشت‌شده خبر داد

هم‌زمان با قدرت‌نمایی‌های موشکی کره شمالی، دومین زیردریایی هسته‌ای آمریکا در آب‌های کره جنوبی پهلو گرفت

ژنرال اندرو هریسون، معاون ستاد فرماندهی و مدیریت نیروهای چندملیتی سازمان ملل در خلال جنگ کره و پس از آن‌ــ AFP

معاون فرماندهی سازمان ملل متحد می‌گوید گفت‌و‌گوها با کره شمالی برای آزادی تراویس کینگ، سرباز آمریکایی که هفته گذشته با گذشتن از مرزهای کره شمالی در خاک این کشور بازداشت شد، آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال اندرو هریسون، معاون ستاد فرماندهی و مدیریت نیروهای چندملیتی سازمان ملل متحد در خلال جنگ کره و پس از آن، روز دوشنبه ۲۴ ژوییه (دوم مرداد)، در یک نشست خبری با اشاره به سازوکار موجود در توافق‌نامه آتش‌بس میان دو کره، گفت که روند مذاکره با نظامیان کره شمالی شروع شده است.

ژنرال اندرو هریسون که ظاهرا به نتیجه این مذاکرات خوش‌بین است، بدون اشاره به جزئيات بیشتر، افزود دغدغه اصلی فرماندهی سازمان ملل متحد نجات تراویس کینگ است.

پیش‌تر، مقام‌های ایالات متحده با ابراز نگرانی درباره وضعیت این سرباز آمریکایی، گفته بودند که کره شمالی به درخواست‌های آنان برای کسب اطلاعات درباره وضعیت تراویس کینگ اعتنایی نکرده‌ است.

ماجرای بازداشت این سرباز آمریکایی درست در اوج تنش‌های بین دو کشور و قدرت‌نمایی ایالات متحده و متحدانش در منطقه در یک جبهه و کره شمالی در جبهه دیگر روی می‌دهد.  به باور برخی تحلیلگران، این رویداد برگ برنده‌ای در دستان کره شمالی است. چرا که پیونگ‌یانگ در بازداشت آمریکایی‌ها و استفاده از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سابقه طولانی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تراویس کینگ که به دلیل نزاع در یک کافه و درگیری با پلیس مدتی در کره جنوبی زندانی بود، هفته برای بازگشت به آمریکا تا فرودگاه سئول همراهی شد. او که احتمالا از برخوردهای تنبیهی به دلیل زیر پا گذاشتن مقررات آگاه بود، به جای سوار شدن به هواپیما فرار کرد و به یک تور گردشگری که از منطقه‌ای غیرنظامی در نزدیکی مرز کره شمالی بازدید می‌کرد، پیوست و در نهایت با گذشتن از مرز دو کره، وارد خاک همسایه شمالی شد.

معاون فرماندهی سازمان ملل متحد این اظهارات را پس از آن بیان کرد که ارتش کره شمالی از ورود دومین زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده به آب‌های کره جنوبی خبر داد. هفته گذشته نیز یک زیردریایی دیگر آمریکا با قابلیت شلیک موشک‌های اتمی در بندر بوسان کره جنوبی پهلو گرفت.

این نخستین بار در چهار دهه گذشته است که ایالات متحده زیردریایی اتمی به شبه‌جزیره کره اعزام کرده است. یک روز پس از آن، پیونگ‌یانک دو موشک کوتاه‌برد بالیستیک به سمت شرق دریای کره شلیک کرد. کره شمالی در ادامه قدرت‌نمایی خود، روز شنبه نیز چند موشک کروز پرتاب کرد.

به گفته سرهنگ ایزاک ال تیلور، از فرماندهان نیروی دریایی ارتش آمریکا، حضور این زیردریایی در آب‌های کره جنوبی در واکنش قاطع، ویرانگر و سریع به حمله اتمی احتمالی پیونگ‌یانگ نقش مهمی دارد.

بیشتر از جهان