احتمال پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات اسپانیا؛ رای‌دهندگان پای صندوق رای می‌روند

در آخرین نظرسنجی‌ها، حزب راست‌گرای مردم و حزب حاکم سوسیالیست پیشتازند اما هر یک برای تشکیل دولت باید با دیگر احزاب ائتلاف کنند

هواداران حزب بکس زیر پرچم اسپانیا- AFP

رای‌دهندگان اسپانیایی روز یکشنبه ۲۳ ژوییه (اول مرداد) پای صندوق‌های رای می‌روند تا در انتخاباتی غیرمعمول رهبران چهار سال آینده کشورشان را انتخاب کنند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر این کشور، پس از آنکه حزب سوسیالیست کارگران اسپانیا و «پودموس»، متحد چپ افراطی‌‌ آن، در انتخابات محلی و منطقه‌ای ماه مه شکست خورد، از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد. در این انتخابات، حزب حاکم سوسیالیست از «حزب مردم»، رقیب محافظه‌کارش، عقب افتاد.

انتخابات عمومی در اسپانیا در حالی برگزار می‌شود که احتمال پیروزی راست افراطی وجود دارد. به گزارش رویترز، بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که «حزب مردم» از سوسیالیست‌ها جلوتر است. اما این حزب با اینکه به ائتلاف با راست‌های افراطی چندان تمایلی ندارد، برای تشکیل دولت احتمالا به حمایت حزب راست افراطی بکس نیاز خواهد داشت.

احزاب اسپانیا برای کسب اکثریت و تشکیل دولت باید بیش از نیمی از ۳۵۰ کرسی مجلس نمایندگان (مجلس سفلی) در پارلمان را به دست بیاورند. بر اساس پیش‌بینی‌ها هیچ‌ یک از احزاب نمی‌تواند به‌تنهایی برای تشکیل دولت رای کافی به دست آورد.

حزب سوسیالیست کارگران اسپانیا نیز در صورتی که پیشتاز باشد، برای تشکیل دولت به ائتلاف با حزب چپ‌گرای «سومار» (اتحاد) نیاز دارد؛ حزبی که برای نخستین بار ۱۵ حزب کوچک را گرد هم آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات زودهنگام اسپانیا در اوج گرمای تابستان برگزار می‌شود. در حالی‌ که میانگین دمای هوا در بسیاری از شهرهای اسپانیا از مرز ۳۵ درجه گذشته و چند میلیون نفر از مردم این کشور به دور از محل‌های رای‌گیری معمول، در سفرهای تابستانی‌اند. با این حال به گزارش آسوشیتدپرس، درخواست‌ برای رای‌گیری پستی بالا رفته است و مقام‌های اسپانیا میزان مشارکت در این انتخابات را ۷۰ درصد تخمین زده‌اند.

یک سال مانده به انتخابات پارلمان اروپا، چرخش قدرت به نفع ائتلاف راست و راست افراطی در اسپانیا، چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، که مشابه روند سال گذشته در ایتالیا است، احتمالا به احزاب چپ اروپا ضربه سختی خواهد زد.

اگرچه تقریبا نتایج تمامی نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌های تحلیلگران حاکی از پیروزی حزب «مردم» به رهبری آلبرتو نونیز فیخو و احتمال ائتلاف آن با حزب بکس، به رهبری سانتیاگو آباسکال است، صندوق‌های رای می‌توانند نتیجه‌ای غافلگیر‌کننده رقم بزنند. به‌ویژه اینکه آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، نزدیک به ۲۰ درصد رای‌دهندگان تا دوشنبه گذشته هنوز تصمیم نگرفته بودند به چه کسی رای بدهند. گرمای سوزان هم می‌تواند در میزان مشارکت رای‌دهندگان تاثیر بگذارد.

با اینکه بخش عمده‌ای از تبلیغات انتخاباتی برخی احزاب بر مواردی نظیر هویت‌های جنسیتی نارایج و خشونت جنسی متمرکز شده، مسئله اصلی بیشتر رای‌دهندگان اسپانیایی وضعیت اقتصادی است. اسپانیا ماه مه با آمار بیکاری بیش از ۱۲ درصد، یکی از بالاترین نرخ‌‌های بیکاری در اتحادیه اروپا را ثبت کرد.

بیشتر از جهان