یک مقام طالبان برای دومین‌ بار به اتهام تعرض جنسی به یک زن بازداشت شد

قاری حماس به اتهام تجاوز به یک دختر که نامزد مرد دیگری است بازداشت شد

قاری حماس، مدیر اداره صحت عامه (بهداشت) طالبان در تخار-OBarzgar/Twitter@

قاری حماس، مدیر اداره صحت عامه (بهداشت) طالبان در شهرستان دشت‌ قلعه استان تخار در شمال شرق افغانستان، برای دومین بار در یک سال اخیر به اتهام تجاوز جنسی به یک زن، بازداشت و زندانی شد.

یک منبع آگاه در دشت قلعه، به ایندیپندنت فارسی گفت که اعضای اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان‌، روز چهارشنبه ۲۸ تیر، قاری حماس را در مرکز شهر تالقان بازداشت و زندانی کردند. او متهم شده است که به یک دختر جوان که نامزد مرد دیگری بوده، با جبر و تهدید تعرض کرده و دختر را به‌اجبار در خانه خود نگهداری کرده است.

 قاری حماس یک سال پیش نیز به اتهام تعرض جنسی به یک زن در محل کارش، بازداشت و به مدت دو ماه زندانی شد. به گفته منبع آگاه، قربانی این پرونده کارمند اداره صحت عامه بود که نامش محفوظ مانده است.

منبع آگاه افزود قاری حماس بار نخست به‌دلیل روابط و نفوذی که در میان طالبان داشت از زندان آزاد شد و به کار خود به‌عنوان مدیر اداره صحت عامه ادامه داد.

هنوز مشخص نشده که قاری حماس‌ این بار نیز از زندان آزاد می‌شود یا دادگاه طالبان مانند بقیه متهمان با او برخورد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر تعرض‌های جنسی فرماندهان طالبان به زنان و ازدواج اجباری دختران جوان با اعضای این گروه افزایش یافته است. هفته گذشته، قاری نعمت‌الله فاتح، شهردار طالبان در شهرستان برکه، به اتهام تعرض به یک کارمند اداره بهداشت بازداشت شد. چند روز پیش از بازداشت شهردار، شش افسر فرماندهی پلیس شهرستان برکه نیز به اتهام تعرض به یک زن بازداشت و زندانی شدند.

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، آوریل ۲۰۲۲‌، طی فرمانی به قاضی‌های این گروه دستور داد که احکام حد و قصاص را درملأعام اجرا کنند. پس‌ازآن، محاکم طالبان به‌صورت پیوسته زنان و مردانی را به اتهام سرقت، فرار از منزل، تجاوز جنسی و دیگر موارد، درملأعام شلاق می‌زنند، اما تاکنون هیچ عضوی از طالبان را درملأعام شلاق نزده‌اند.

رسوایی‌های اخلاقی اعضای طالبان در دو سال گذشته، از تعرض جنسی و ازدواج اجباری سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان با الهه دلاورزی، دانشجوی دانشگاه پزشکی کابل تا بازداشت و پخش ویدیو عبدالله‌گل حقانی، برادر عالم‌گل حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی در مجلس خوش‌گذرانی‌، هیچ‌کدام در محاکم طالبان پیگیری نشدند.

منابع آگاه در افغانستان می‌گویند که بی‌توجهی محاکم طالبان به پرونده‌ تعرض‌های جنسی اعضای این گروه، باعث شده است که بسیاری از قربانیان از ترس پیامدهای آن سکوت کنند.