الهه دلاورزی در اسلام‌آباد ناپدید شده است

الهه اواخر اوت ادعا کرد که سعید خوستی، عضو ارشد شبکه حقانی، او را تحت شکنجه و آزار جنسی قرار داده است

خانواده الهه دلاورزی از سازمان‌های حقوق بشری خواسته‌اندبرای یافتن الهه به آنان کمک  کنند-ایندیپندنت فارسی

الهه دلاورزی، دانشجوی ۲۴ ساله افغان که ژانویه ۲۰۲۲ به‌اجبار به عقد یک فرمانده طالبان درآمده بود و اوایل سپتامبر از کابل به اسلام‌آباد گریخت، یک هفته است که ناپدید شده است.

یک عضو خانواده الهه به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «الهه حدود ساعت ۱۲ یکشنبه ۱۱ نوامبر، از خانه بیرون رفت و ناپدید شد. ما خیلی دنبالش گشتیم، اما هنوز ردی از او نیافته‌ایم.» او می‌گوید یکی از افرادی که تا دو روز بعد از ناپدید شدن الهه از اسلام‌آباد، با او در تماس بود، خبر داده که الهه در کابل و در اسارت طالبان است. او اضافه کرد که الهه گذرنامه نداشته و مشخص نیست چگونه توانسته است از پاکستان خارج شود.

الهه در ماه سپتامبر، پس از فرار از کابل، از مسیرهای غیرقانونی به پاکستان رفت. او ۳۱ اوت، به ایندیپندنت فارسی گفت که سعید خوستی، از اعضای ارشد شبکه حقانی، ژانویه ۲۰۲۲ در زندان اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان به او تجاوز و سپس به ازدواج اجباری وادارش کرده است.

الهه دلاورزی پس از انتشار ویدیویی که در آن از جزئیات تجاوز جنسی، ازدواج اجباری و خشونت‌های سعید خوستی پرده برداشت، به کمک سازمان‌های حقوق بشری و فعالان زن، از کابل خارج و به اسلام‌آباد منتقل شد. او اواخر سپتامبر با خبرنگار ایندیپندنت فارسی تماس گرفت و تایید کرد که در اسلام‌آباد است و به کمک یکی از سازمان‌های حقوق بشری، تلاش می‌کند به یکی از کشورهای غربی مهاجرت کند. الهه در آن زمان گفته بود که سازمانی به نام هیومن فرست (Human First Coalition) پرونده پناهندگی او را دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه گذشته، الهه پیوسته می‌گفت که با تهدید‌ها و هشدارهای طالبان مواجه است و از پیگیری پرونده پناهندگی‌ خود ناامید شده بود.

سازمان هیومن فرست یک نهاد خیریه و حقوق بشری است که صفی رئوف، شهروند افغان-آمریکایی که گروگان سابق طالبان بود، در سپتامبر ۲۰۲۱ تاسیس کرد. این سازمان در وب‌سایت خود ادعا کرده که از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، هفت هزار شهروند افغان را که در معرض خطر بازداشت و شکنجه طالبان قرار داشتند، به کمک وزارت خارجه آمریکا و شماری از سازمان‌های فعال، از افغانستان خارج کرده است.

صفی رئوف و برادرش انیس خلیل دسامبر ۲۰۲۱، در حالی که در داخل افغانستان فعالیت می‌کردند، بازداشت و زندانی شدند. آن‌ها  ۱۰۵ روز در زندان طالبان بودند و پس از آزادی، به واشنگتن بازگشتند.

در وب‌سایت هیومن فرست، گزارش‌هایی از فعالیت مستمر این سازمان در استان‌های شرق افغانستان که عمدتا مناطق تحت‌نفوذ شبکه حقانی است، منتشر شده است.

الهه دلاورزی و خانواده‌اش پس از خروج از افغانستان، در اقامتگاهی که هیومن فرست برای آنان تهیه کرده بود، زندگی می‌کردند؛ اما ۲۶ اکتبر، از ترس افتادن به دست طالبان، اقامتگاهشان را ترک کردند و در مکان دیگری در اسلام‌آباد خانه اجاره کردند. الهه در آن زمان به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت که به همکاری و تبانی صفی رئوف و هیومن فرست با طالبان و به‌ویژه اعضای شبکه حقانی مشکوک است. الهه افزود که یک کارمند این سازمان عکس او را که در زمان خروج از افغانستان و ورود به پاکستان، برای ارسال به یکی از ماموران سازمان ملل متحد گرفته شده بود، به سعید خوستی داده است. الهه ابراز نگرانی کرد که این کار جان او و اعضای خانواده‌اش را به خطر انداخته است و به همین دلیل، اقامتگاه سازمان را ترک کردند.

به گفته الهه، طالبان و شخص سعید خوستی که از اعضای ارشد شبکه حقانی است و مدتی سخنگوی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان بود، دنبال او می‌گردند. در ماه‌های اوت و سپتامبر و پس از منتشر شدن ویدیو سخنان الهه، شماری از اعضای طالبان در توییتر نوشتند که الهه باید قبل از فرار از افغانستان کشته می‌شد.

خانواده الهه اینک بسیار نگران‌اند و نمی‌دانند آیا او به دست طالبان افتاده یا گروه دیگری او را ربوده‌اند. طالبان در پاکستان نفوذ گسترده‌ای دارند و سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در پاکستان در اختیار افراد این گروه است.

اعضای خانواده الهه دلاورزی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌خواهند برای یافتن الهه به آنان کمک کنند و در صورتی که طالبان او ربوده و به کابل برده‌اند، برای آزادسازی او اقدام کنند.