آمریکا استفاده از دلار را برای ۱۴ بانک عراقی ممنوع کرد ‏

واشنگتن نگران آن است که این بانک‌ها تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را نقض کنند ‏

آمریکا استفاده از دلار را برای ۱۴ بانک عراقی ممنوع کرد. به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، مقام‌های آمریکا گفتند این حرکت بخشی از مقابله با دلارهایی است که به دست ایران و دیگر کشورهای تحریم‌شده در خاورمیانه می‌رسد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ذخایر فدرال نیویورک این ممنوعیت را روز چهارشنبه اعمال کردند. پیش‌بینی می‌شود نتیجه این تحریم آشوب اقتصادی برای مردم عراق و تنش سیاسی بین عراق و آمریکا باشد.

دولت بایدن در ماه‌‌های گذشته در ظاهر تلاش چندانی برای اعمال بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران نمی‌کرد. اما ظاهرا اکنون قصد دارد در این مورد جدی‌تر عمل کند. این موضوع ممکن است به مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه‌ بین نمایندگان ایران و آمریکا و ناکامی این مذاکرات مربوط باشد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند این ۱۴ بانک عراقی در جعل و پول‌شویی در ارتباط با حکومت ایران دست داشته‌اند و احتمالا با افراد تحریم‌شده در ارتباط بوده‌اند. در پی حمله آمریکا به عراق، رواج دلار آمریکا در این کشور همسایه ایران باعث شد که ایران بکوشد از ارتباطات خود با آن کشور برای دسترسی به این ارز استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد آمریکا گفت: «ما ظن قوی داریم که حداقل بخشی از این مقادیر پول‌شویی‌شده ممکن است یا به نفع افراد تحریم‌شده تمام شود یا به نفع افرادی که احتمال دارد تحریم شوند. و البته که خطر اصلی تحریم در عراق مربوط به ایران می‌شود.»

مدت کوتاهی پیش بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه پرداخت ۲.۵ میلیارد یورو برای جبران بدهی‌های دولت عراق به ایران بابت واردات گاز و برق را صادر کرد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا روز سه‌شنبه به عراق اجازه داده است بدهی‌اش را از طریق بانک‌های غیرعراقی به ایران پرداخت کند. اما اکنون دولت آمریکا ظاهرا دوباره به تشدید اعمال تحریم‌ها روی آورده است.

در عین حال، آمریکا چند روز پیش یک ناو جنگی و هواپیماهای جنگنده خود را به منطقه آورد و تاکید کرد که این اقدام در پاسخ به تهدیدهای حکومت ایران علیه کشتی‌رانی تجاری در خلیج فارس است.

بیشتر از