نمایشگاه تولیدات داخلی «عالی‌ست و افغانی‌ست» در کابل برگزار شد

۶۸ شرکت تولیدی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند

نمایشگاه تولیدات افغانی، تحت نام «عالی‌ست و افغانی‌ست» برای سه روز در شهر کابل برگزار گردید. در این نمایشگاه بیش از 68 شرکت خصوصی و دولتی در هفتاد غرفه، محصولات و تولیدات وطنی خود را به نمایش گذاشتند.

برگزارکنند‌گان این نمایشگاه تاکید دارند: «برگزاری چنین برنامه‌هایی در کشور، آن هم در بخش تولیدات داخلی، بسیار مثبت است و ما تلاش می‌کنیم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، تولیدات خالص افغانی را در تمام بخش‌ها رشد بدهیم و در کنار آن شهروندان افغانستان را تشویق کنیم تا از این به بعد، به جای خرید تولیدات خارجی از تولیدات داخلی کشورشان استفاده کنند تا باعث تشویق تولیدکنندگان افغان و رشد اقتصاد در کشور عزیز ما شود.»

 

مسئولین برگزاری این نمایشگاه می‌گویند، این نمایشگاه‌ها به کسانی که در بخش تولیدات افغانی فعالیت دارند، کمک می‌کند دیدگاه‌ها و مشکلات‌شان را با مسئولین حکومتی و بخش‌های خصوصی رو در رو، در میان بگذارند و نیز راهی برای فروش محصولات‌شان را در کشور و یا بیرون از کشور پیدا کنند.

ویدا پوپل، یکی از بانوان برگزارکننده این نمایشگاه می‌گوید: «در این نمایشگاه 68 شرکت تولیدی، محصولات و تولیدات‌شان را با نام «عالی‌ست و افغانی‌ست» به نمایش گذاشته‌‌اند. بیشتر این تولیدات صنایع دستی، خدمات، زراعت، بانکداری، مواد غذایی، میوه خشک، زعفران، لبنیات و لباس‌های دست‌بافت زنان کشور است. ما می‌خواهیم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، تولیدات وطنی خود را به نمایش گذاشته و همچنین مشکلات جدی‌ای را که در راه تولیدکنندگان کشور وجود دارد، به گوش مسئولین برسانیم.» بانو پول، همچنین از شهروندان افغانستان خواست که از این پس، از تولیدات داخلی کشورشان استفاده کننده، نه تولیدات کم‌کیفیت خارجی که به قیمت بسیار گزاف خریداری می‌کنند.»

بانو پول گفت: «بازرگانان کشور، هنوز هم از عدم همکاری حکومت افغانستان، شکایت دارند و می‌‌خواهند که حکومت افغانستان حامی‌ اصلی آنها باشد و زمینه پیشرفت و رشد تولیدات داخلی را در داخل افغانستان فراهم سازند تا خودمان بتوانیم نیازمندی‌های مردم خود را برآورده سازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم صمدی، یکی از بانوان تجارت‌پیشه است که در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه، لباس‌های دست‌دوز زنان افغان را برای فروش گذاشته است. او درباره مشکلات و چالش‌های فعالیت‌های تجاری‌اش به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «مشکلات ما خیلی زیاد و جدی است؛ همین الان یک بازار مشخص وجود ندارد تا ما همه تولیدات وطنی کشور را برای نمایش و فروش بگذاریم و مردم را به خرید تولیدات داخلی تشویق کنیم.»

بانو صمدی، نگران وضعیت بد امنیتی در کشور نیز هست. او می‌گوید: «وضعیت بد امنیتی، جان و مال بازرگانان افغان را نیز تهدید می‌کند. حکومت افغانستان باید به این موضوع توجه بیشتری بکند تا ما هم با دل راحت و بدون ترس به فعالیت‌های خود در بخش تولیدات داخلی ادامه دهیم.»

سید زمان‌هاشمی، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، که در این نمایشگاه حضور داشت، گفت: «ما بسیار خوشحال هستیم که تولیدات داخلی کشور در این اواخر بیشتر شده و فروش آن نیز در بازارهای جهانی رو به افزایش است. این پیشرفت، ما را بیشتر در بخش تولیدات داخلی - آن هم با کیفیت بسیار بالا، امیدوار ساخته است. ما از هیچ کمکی به بازرگانان کشور دریغ نخواهیم کرد تا تولیدات داخلی هر چه بیشتر و بهتر شود.»

در این اواخر این چنین نمایشگاه‌هایی در گوشه و کنار افغانستان در حالی برگزار می‌شود که بازرگانان همواره از نبود امنیت، عدم همکاری حکومت با آنان و نبود بازار فروش داخلی و خارجی شکایت داشته و دارند؛ اما دولتمردان کشور همیشه ادعا دارند که از هیچ نوع همکاری با آنها دریغ نخواهند کرد.

بیشتر از