محدودیت‌های طالبان برای عزاداری عاشورا؛ تجمع شیعیان در زیارتگاه‌ها ممنوع شد

فعالیت شبکه‌های مخابراتی در مکان برگزاری مراسم عاشورا قطع می‌شود

مراسم عزاداری عاشورا در کابل‌ــ AFP

علی‌رغم سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که روز دوشنبه در پیامی ادعا کرد برای برگزاری مراسم عاشورا در افغانستان هیچ محدودیتی وضع نشده، اسناد و شواهد نشان می‌دهند که برای اماکن مذهبی شیعیان و شیوه اجرای مراسم عزاداری عاشورا در افغانستان محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شده است.

بر اساس تصمیم دفتر مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، شمار مراکزی که در آن‌ها مراسم مذهبی شیعیان برگزار می‌شود، به‌شدت کاهش یافته‌ و قرار است فعالیت شبکه‌های مخابراتی نیز در جریان برگزاری مراسم عاشورا در مناطق شیعه‎‌نشین، قطع شود.

منابع در بامیان، بلخ و قندهار به ایندیپندنت فارسی گفتند که مسئولان محلی طالبان در جلساتی با اعضای شورای علمای شیعه، به آن‌ها تاکید کردند از برگزاری مراسم عزاداری بیرون از تکایا و مساجد خودداری کنند و اجازه ندارند تابلو، شعار و پرچم‌های مذهبی در خیابان‌ها نصب کنند.

دفتر مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، چگونگی اجرای مراسم عاشورا در افغانستان را مدیریت می‌کند. عبدالکبیر هفته گذشته در ملاقات با شماری از نمایندگان شیعیان افغانستان گفت که اهل تشیع بخش مهمی از جمعیت افغانستان‌اند و ادعا کرد رژیم طالبان به شیعیان توجه خاصی دارد و در روند حکومت‌داری میان اقوام و مذاهب هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابعی در کابل ۲۰ تیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که تصمیم وضع محدودیت بر مراسم عاشورا در سراسر افغانستان را نهادهای امنیتی طالبان اتخاذ کرده‌اند. پس از انتشار این گزارش، ذبیح‌الله مجاهد روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد در روند برگزاری مراسم مذهبی شیعیان در افغانستان تغییری پدید نیامده است.

محدودیت‌های جدید عبارت‌اند ممنوعیت برپا کردن سقاخانه در خیابان‌ها، ممنوعیت نصب پرچم در بازار و کوچه‌خیابان‌ و روی دیوارها، ممنوعیت استفاده از بلندگوها در جریان مراسم عزاداری عاشورا، ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و توزیع نذری بیرون تکایا و مساجد.

در یکی از نامه‌هایی که دفتر مولوی عبدالکبیر به بامیان فرستاده، آمده است که هدف از وضع محدودیت‌ برای مراسم عاشورا جلوگیری از حملات داعش است. داعش خراسان از سال ۲۰۱۵ به بعد حملات مرگباری را به شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان ترتیب داده است. این حملات تجمع‌ها در عاشورا، مراکز آموزشی، محل برگزاری تجمع‌های مردمی و بیمارستان‌ها را هدف قرار داده و تلفات سنگینی به جا گذاشته‌اند.

در نامه طالبان آمده است: «از پراکندگی [در برگزاری مراسم] خودداری شود تا از ورود خوارج و دیگر مغرضان به منطقه برگزاری مراسم جلوگیری شود.»

بر اساس این نامه برگزاری مراسم به صورت انفرادی یا برگزاری جلسات اجتماعی به مناسبت عاشورا ممنوع است و مردم تنها حق دارند در تکایا و مساجدی که از طالبان مجوز گرفته‌اند، مراسم عاشورا را برگزار کنند.

طالبان در حالی به بهانه جلوگیری از حملات داعش به مراسم عاشورا، برای فعالیت مذهبی شیعیان محدودیت وضع کرده‌اند که مدعی‌اند داعش در افغانستان توان به چالش کشیدن این گروه را ندارد. مسئولان نهادهای امنیتی و سخنگویان طالبان همواره ادعا می‌کنند داعش خراسان در افغانستان تضعیف شده است و دیگربرای مردم افغانستان و به‌ویژه حاکمیت این گروه تهدیدی محسوب نمی‌شود.

شورای علمای شیعه افغانستان روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای بر رعایت محدودیت‌های وضع‌شده برای مراسم عاشورا تاکید کردند و از طالبان خواستند اجازه دهند این مراسم مانند سال‌های گذشته برگزار شود.