طالبان: برگزاری گردهمایی‌های بزرگ در مراسم محرم محدود شده است

در تقویم حکومت طالبان تعطیلی روز عاشورا حذف شده است

طالبان محدودیت بر برگزاری مراسم عاشورا وضع کردند--AREF KARIMI / AFP

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، دوشنبه، ۲۶ تیر (۱۷ ژوئیه)، گفت که امکان برگزاری گردهمایی‌های بزرگ و رفت‌و‌آمد گروهی در مراسم محرم در افغانستان محدود شده و در این مورد، موافقت علمای اهل تشیع نیز جلب شده است. 

او ادعا کرد که این تصمیم برای تامین امنیت و اتخاذ تدابیر احتیاطی در مراسم محرم گرفته شده است.  

او گفت که نهادهای نظامی طالبان برای مراسم محرم تدابیر امنیتی اتخاذ کرده‌اند و آزادی مراسم مذهبی اهل تشیع پا برجا است.  

او گفت: «در تمام تکایایی که در مناطق سکونت هموطنان اهل تشیع واقع‌اند، گردهمایی و مراسمی که اصول مذهبی آنان ایجاب می‌کند، می‌تواند برگزار شود.» 

او گفت که طالبان از اقلیت‌های مذهبی حمایت می‌کنند و به آنان در عبادت و اجرای مراسم مذهبی‌شان آزادی داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد قاسم خالد، استاندار طالبان در کابل، شنبه، ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه)، با شماری از روحانیان و بزرگان اهل تشیع دیدار کرد و گفت که به شهروندان اهل تشیع اطمینان می‌دهد که امنیت کامل در ایام محرم تامین خواهد شد و آن‌ها می‌توانند مراسم مذهبی‌ خود را در فضای آرام برگزار کنند. 

شماری از شهروندان اهل تشیع در کابل ادعا کرده بودند که طالبان به آن‌ها دستور داده‌اند که مراسم محرم در بسیاری از مساجد و تکایا برگزار نشود.  

مولوی عبدالکبیر که تا هفته گذشته در مسند سرپرست نخست‌وزیری طالبان بود، در دیدار با شماری از روحانیان اهل تشیع گفت که شیعیان بخش مهمی از افغانستان‌اند و در پرتو شریعت، حقوق آن‌ها رعایت می‌شود. 

او گفت: «اهل تشیع نیز مانند دیگر افغان‌ها بخش مهمی از کشورند و به همه در پرتو شریعت حقوق برابر و عادلانه داده می‌شود.» 

با این حال، در تقویم حکومت طالبان، تعطیلی روز عاشورا حذف شده است. 

در سال‌های اخیر مراسم محرم و عاشورا در بخش‌هایی از افغانستان آماج حمله‌های تروریستی قرار گرفته است. شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، مسئولیت بخشی از این حمله‌ها را بر عهده گرفته است.  

جامعه اهل تشیع افغانستان نگران است که طالبان با استفاده از نگرانی از احتمال حمله‌های تروریستی در مراسم عاشورا، مانع برگزاری گسترده مراسم عاشورا شوند. 

در حکومت پیشین افغانستان، شیعیان این کشور برای برگزاری مراسم‌های مذهبی‌ خود آزاد بودند، اما در حکومت طالبان محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد شده است.