۲۹ سال پس از بمب‌گذاری آمیا و تقاضا برای اجرای عدالت  

وزارت خارجه اسرائیل بار دیگر انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله نشانه رفت

در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا ۸۵ نفر کشته شدند- ALI BURAFI / AFP

نشریه آرژانتینی بوینوس‌آیرس‌تایمز در مطلبی که به مناسبت فرارسیدن سالروز بمب‌گذاری مرکز یهودیان آن شهر منتشر کرده است، می‌نویسد که در ۱۸ ژوئیه، جامعه یهودی آرژانتین و یهودیان سراسر جهان در مراسم یادبود قربانیان، بار دیگر درخواست خود را برای اجرای عدالت در مورد بمب‌گذاری مرکز آمیا تکرار کردند. 

در بمب‌‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴، ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند.

از آن حمله ۲۹ سال می‌گذرد و در مراسم یادبود قربانیان در محل بمب‌گذاری، در ساعت ۹:۵۳ دقیقه صبح به وقت محلی، و درست در زمان وقوع انفجار آژیر به صدا درآمد و شماری از مقام‌های سیاسی آرژانتینی نیز در آن حاضر بودند. 

آموس لینتسکی، مدیر مرکز آمیا، به نشریه بوینوس‌آیرس‌تایمز گفت که هدف از تجمع، «تکرار درخواست برقراری عدالت و مبارزه برای اجرای آن به نیابت از قربانیان و بازماندگان» است. 

لینتسکی «ادامه مصون ماندن عاملان حمله از مجازات» را «شرم‌آور» توصیف کرد و افزود که جامعه یهودی از خواست خود برای اجرای عدالت و مجازات مجرمان کوتاه نمی‌آید. 

مارتین سوریا، وزیر دادگستری آرژانتین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «زنده نگه داشتن خاطره و مطالبه حقیقت و عدالت برای جلوگیری از تکرار این نوع حمله‌های تروریستی ضروری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه خانواده‌های قربانیان که به دنبال اجرای عدالت درباره واقعه بمب‌گذاری است، دولت آرژانتین را به علت «فقدان عدالت و شکست در حفاظت از جان شهروندان» مقصر دانسته است. 

حدود سه دهه پس از بمب‌گذاری، هنوز هیچ‌کس در این پرونده بازداشت نشده و با وجود آنکه همواره نام مقام‌های جمهوری اسلامی در سازماندهی حمله مطرح بوده است، اما ابهام‌های فراوانی درباره آن وجود دارد. 

وزارت خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه در توییتی به مناسبت سالروز بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین و ضمن گرامیداشت یاد قربانیان نوشت: «بیست‌ونه سال پیش در چنین روزی، ۸۵ شهروند در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا که از طرف حزب‌الله و رژیم ایران سازماندهی شده‌ بود، کشته شدند.»

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل سال گذشته در گزارشی گفت که تحقیقات نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان، هسته‌ای را برای اجرای حمله‌ها در آرژانتین تشکیل داده بود. این گزارش گفت که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم اینکه بودجه و آموزش را برای اجرای عملیات فراهم کرده، اما مستقیما در آن مداخله نکرده است. این گزارش همچنین اتهام‌های مبنی بر همدستی افراد محلی در حمله‌ها را زیر سوال برد و دخالت مستقیم مقام‌های ایرانی و آرژانتینی در بوینوس‌آیرس در حمله‌های دهه ۹۰ میلادی را رد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله همواره مظنون به اجرای این عملیات بودند هرچند تاکنون هیچ‌کس در ارتباط با آن‌ها محاکمه نشده است و ایران ادعاها را مبنی بر اینکه دیپلمات‌هایش در بوینوس‌آیرس در عملیات دست داشتند، رد کرده است.

پیش‌تر در ماه ژوئن قاضی فدرال آرژانتین به اینترپل اطلاع داد که حکم بازداشت چهار شهروند لبنانی مظنون به همکاری با حزب‌الله لبنان را به ظن مشارکت در بمب‌گذاری آمیا صادر کرده است. 

قاضی دنیل رافکاس اعلام کرد که حکم بازداشت حسن منیر موزنر، علی حسین عبدالله، عبدالله سلمان و فاروق عبدالحی عمیری را صادر کرده است. آن زمان گفته شد که برخی از این افراد در پاراگوئه یا برزیل به سر می‌برند و شهروند این کشورها هستند. عبدالله سلمان برای مشارکت در بمب‌گذاری سفارت اسرائیل در بوینوس‌آیرس در سال ۱۹۹۲ نیز حکم جلب دارد. 

حمله تروریستی به مرکز یهودیان آمیا، پس از هولوکاست مرگبارترین حمله یهودستیزانه در خارج از مرزهای اسرائیل به شمار می‌رود و با گذشت نزدیک به سه دهه از آن حمله، ماه گذشته آرژانتین به‌عنوان اولین کشور آمریکای لاتین نماینده ویژه خود را برای مقابله با یهودستیزی اعلام کرد و ماریا فابیانا لگوتزو، سفیر آرژانتین در اتحاد بین‌المللی یادبود هولوکاست شد.