لاپوشانی نقش ایران در آمیا؛ رییس‌جمهوری آرژانتین به تهدید دادستان متهم شد

تد کروز از آنتونی بلینکن خواست رییس‌جمهوری پیشین آرژانتین را به دلیل تبانی با جمهوری اسلامی و در خطر انداختن منافع آمریکا تحریم کند

آلبرتو فرناندز ابراز امیدواری کرد که دادستان دادگاه کرشنر مانند دادستان قبلی «خودش را نکشد»-Tomas CUESTA / AFP

با گذشت ۲۸ سال از بمب‌گذاری در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس که به عوامل جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شود، این پرونده در آرژانتین همچنان مورد بحث است.

در تازه‌ترین تحول، آلبرتو فرناندز، رییس‌جمهوری آرژانتین به تهدید دادستانی متهم شده است که رسیدگی به اتهام فساد کریستینا کرشنر، رییس‌جمهوری پیشین آرژانتین و معاون کنونی او را در دادگاه بر عهده دارد.

آلبرتو فرناندز ابراز امیدواری کرد که دادستان این دادگاه مانند دادستان دیگری که در حال بررسی پرونده بود، «خودش را نکشد».

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف اصلی اپوزیسیون، اتحاد برای تغییر، اظهارات فرناندز را تهدید علیه امنیت شخصی دادستان فدرال توصیف کرده است. برخی رهبران سیاسی نیز به دنبال شکایت از رییس‌جمهوری کنونی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین پرونده کریستینا کرشنر در ژانویه ۲۰۱۵، یک روز قبل از اینکه قرار بود شواهدی علیه کرشنر به دادگاه ارایه کند، به‌ضرب گلوله کشته شد. نیسمان، کرشنر را به تبانی با ایران برای لاپوشانی نقش جمهوری اسلامی در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس متهم کرده بود که در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد. در این بمب‌گذاری که بزرگترین حمله تروریستی در آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود ۸۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

حامیان کرشنر مدعی شدند که او خودکشی کرده‌ است، اما مخالفان هموار تاکید دارند که او کشته شده یا برای خودکشی تحت فشار قرار گرفته است.

فرناندز روز چهارشنبه گفت که از معاون خود کریستینا کرشنر که بار دیگر متهم به فساد شده است، دفاع می‌کند. دادستان دیگو لوچیانی برای اتهام فساد مالی فرناندز در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ درخواست ۱۲ سال حبس برای او کرده است.

همزمان سناتور تد کروز در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از او خواست کریسینا کرشنر را به دلیل نقشی که در به‌خطر انداختن منافع آمریکا داشته است، از جمله تبانی با جمهوری اسلامی ایران برای لاپوشانی نقش تهران در بمب‌گذاری آمیا که بدترین حمله تروریستی در تاریخ آرژانتین به‌شمار می‌رود، تحریم کند.

بیشتر از جهان