مقام‌های بلندپایه بریتانیا خواستار سخت‌گیری‌ بیشتر لندن در مورد ایران شدند

آن‌ها هشدار دادند حکومت ایران با ایجاد وضعیت جدیدی در خاورمیانه، درصدد است تا قدرت مسلط منطقه شود

مقام‌های ارشد بریتانیا به جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور، نامه نوشتندــ AFP

چند مقام ارشد بریتانیا در نامه‌ای به دولت این کشور خواستار برخوردهای سخت‌گیرانه‌‌تر با جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، در این نامه از جمهوری اسلامی با عنوان «بزرگ‌ترین و ستیزه‌جوترین قدرت خاورمیانه» نام برده شده که «از طریق اتحاد رو‌به‌رشد با روسیه و تمایل به تعمیق آن»، آشکارا خود را به «بازنگری در نظم جهانی» متعهد کرده است.

در میان نویسندگان این نامه، نام مینگیس کمبل، رهبر سابق لیبرال‌دموکرات‌ها، مایکل فالون، وزیر دفاع پیشین، جورج رابرتسون، دبیرکل پیشین ناتو و وزیر دفاع سابق، آلیشا کرنز، رئیس کمیته منتخب روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، دیوید ریچاردز، رئیس پیشین ستاد دفاع، و مارک سدویل، مشاور پیشین امنیت ملی و وزیر سابق کابینه، دیده می‌‌شود.

در این نامه خطاب به جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، آمده است: «کارنامه وحشتناک حقوق بشر ایران، سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای، حمایت از نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه، کمک گسترده به روسیه در جنگ وحشیانه‌اش با اوکراین و حمایت از تروریسم و آدم‌ربایی این کشور را به تهدیدی آشکار برای ثبات بین‌الملل تبدیل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ارشد بریتانیا با استناد به گزارش اخیر اتاق فکر «پالیسی اکسچنج» بریتانیا، هشدار دادند که حکومت ایران به دنبال آن است تا با ایجاد وضعیت جدیدی در خاورمیانه، خود را به قدرت مسلط منطقه بدل کند.

در این گزارش، بارزترین شکست سیاسی غرب به‌ویژه بریتانیا و اروپا «تقسیم‌بندی دیپلماتیک موضوع هسته‌ای و تلقی آن به‌عنوان موضوع اصلی سیاست در روابط با ایران» عنوان شده و تاکید شده است که با وجود اهمیت توجه به تهدید هسته‌ای ایران، این موضوع باید در چارچوب درک جامع‌تری از تهدیدهای گسترده‌تر حکومت ایران بررسی شود.

در ادامه این گزارش آمده است که سیاست غرب در برابر حکومت ایران نه فقط بر مبنای تهدید هسته‌ای که باید مبتنی بر «تهدید راهبردی» تهران باشد. گزارش مذکور خواستار تحریم‌های سخت‌تر، محدود کردن منابع مالی غیرقانونی ایران و بر هم زدن ائتلاف مسکو و تهران است.

امضا‌کنندگان این نامه با اشاره به کشف ۱۵ توطئه ایران در خاک بریتانیا طی ۱۸ ماه گذشته و همین‌طور بی‌پروایی فزاینده جمهوری اسلامی در پیگیری عملیات‌هایش در خارج از مرزها، از دولت این کشور خواسته‌اند با قطع کردن دست جمهوری اسلامی از «تروریسم و آدم‌ربایی» در بریتانیا و منزوی کردن بیشتر جمهوری اسلامی، برای جلب «پشتیبانی بین‌المللی برای ائتلاف علیه ایران»، دیگر کشورهای عضو برجام را نیز با خود همسو کند.