نمایشگاه امام ابوحنیفه در کابل؛ ملا برادر: سرمایه‌گذاران خارجی به افغانستان بیایند

یکی از دلایل پایین بودن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در افغانستان، ثبات‌ نداشتن حکومت‌ها است

ملا برادر ادعا  کرده است که افغانستان امن و مساعد برای سرمایه‌گذاری است-Twitter/@ARG_1880

نمایشگاه یک‌هفته‌ای «امام ابوحنیفه» برای به نمایش گذاشتن کالاهای تولیدی کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان و پاکستان، با برنامه‌ریزی طالبان، در کابل گشایش یافت. این دومین‌بار است که این نمایشگاه برگزار می‌شود. 

در این نمایشگاه تولیدات زراعی، ساختمانی، صنایع‌دستی، لوازم پزشکی و دارو به نمایش گذاشته شده است.  

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، گفت که این بزرگ‌ترین نمایشگاه از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان است و کالاهای صنعتی و زراعی در بیش از ۶۰۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است.  

او گفت: «امارت اسلامی نیز برای شناخت هرچه بیشتر تولیدات صنعتی و محصولات زراعتی در داخل و خارج از کشور، راه‌اندازی سلسله‌وار نمایشگاه‌ها را آغاز کرده است.» 

او ادعا کرد که سازمان شانگهای هم برای شرکت در این نمایشگاه درخواست کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون نخست‌وزیر طالبان گفت که با روی کار آمدن حکومت طالبان، امنیت در افغانستان تامین شده است و به همین دلیل، زمینه برای سرمایه‌گذاری و استخراج معادن در این کشور فراهم است.  

او به کشورهای آسیایی مرکزی و جنوبی اطمینان داد که افغانستان مسیر امنی برای ترانزیت است و برای ایجاد تسهیلات در این زمینه، بازسازی بزرگراه سالنگ و بزرگراه کابل - قندهار آغاز شده است. 

ملا برادر از سرمایه‌گذاران افغان و خارجی خواست که برای سرمایه‌گذاری، به افغانستان سفر کنند.  

او گفت که طالبان اطمینان می‌دهند که سرمایه‌گذاران خارجی از تمامی امتیازهای همسان با سرمایه‌گذاران افغان برخوردار خواهند شد.  

ملا عبدالغنی دستور داده است که اتاق‌های تجارت در استان‌های افغانستان تاسیس شود، و اتاق‌های تجارت استان‌های ارزگان و زابل را افتتاح کرده است.  

حدود دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت، بحران اقتصادی تشدید شده است و میلیون‌ها شهروند افغان زیر خطر فقر قرار دارند. 

در آخرین ماه‌های نظام جمهوریت در افغانستان که از حمایت کشورهای غربی برخوردار بود، بسیاری از سرمایه‌گذاران و صنعتگران از این کشور گریختند و بخش زیادی از سرمایه‌‌های آنان به ایران، ترکیه، امارات متحده عربی و کشورهای دیگر منتقل شد.  

بیشتر کارخانه‌های تولیدی در دوران حکومت طالبان از فعالیت بازمانده‌اند و بازار فروش کالاهای تولیدی به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است. بازرگانان افغان تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در داخل کشور ندارند و به همین دلیل، برخی از آن‌ها می‌کوشند پول‌ها و دارایی‌های خود را از کشور خارج کنند. 

در دوران حکومت طالبان، از میان بازرگانان خارجی، شهروندان چین بیش از دیگران به افغانستان سفر می‌کنند و در دیدار با مقام‌های طالبان، بر سرمایه‌گذاری در این کشور تاکید دارند. سرمایه‌گذاری در بخش معادن، از اولویت‌های این بازرگانان به حساب می‌آید.  

یکی از دلایل پایین بودن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در افغانستان، ثبات‌ نداشتن حکومت‌ها است و به همین دلیل، شماری از بازرگانان با توجه به خطرهای احتمالی، تمایلی به سرمایه‌گذاری کلان در این کشور ندارند.  

بیشتر از اقتصاد