بازسازی بزرگراه سالنگ؛ رویای طالبان برای رونق تجارت آسیایی جنوبی و مرکزی

حکومت طالبان هزینه بازسازی بزرگراه سالنگ را مشخص نکرده است

مقام‌های ارشد طالبان در مراسم افتتاح عملیات بازسازی بزرگراه سالنگ‌ــ‌ Twitter/@ARG_1880

ارگ طالبان روز چهارشنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوییه) ادعا کرد که عملیات بازسازی بزرگراه سالنگ با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، و شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه این گروه افتتاح شد. 

به گفته ملا برادر، بازسازی بزرگراه سالنگ پس از کانال قوش‌تپه، دومین پروژه بزرگ ملی و اقتصادی در دوران این گروه است و تکمیل بازسازی بزرگراه سالنگ تجارت میان استان‌های جنوبی و شمالی افغانستان را تسهیل خواهد کرد.

او افزود که پروژه بازسازی این بزرگراه به طول ۸۰ کیلومتر به بخش خصوصی واگذار شده است و طی دو سال آینده تکمیل خواهد شد و برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان مدعی شد: «این بزرگراه علاوه بر اتصال ۹ استان شمالی افغانستان به هم، چهار بندر بزرگ تجاری را هم به پایتخت وصل می‌کند و روزانه هزاران وسیله نقلیه مسافربری از طریق این شاهراه تردد خواهند کرد.» 

در بیانیه ارگ طالبان آمده است: «از طریق بزرگراه افغانستان، ترانزیت کالا از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت.» 

حکومت طالبان هزینه بازسازی بزرگراه سالنگ را اعلام نکرده است.  

هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و این حکومت تحت تحریم‌های جامعه جهانی قرار دارد. کمک‌های بین‌المللی هم در اختیار حکومت طالبان قرار نمی‌گیرد و از طریق سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان هزینه می‌شوند. از این رو طالبان تلاش می‌کنند به هر قیمت سطح درآمد خود را بالا ببرند و ایجاد تسهیلات ترانزیتی بخشی از این تلاش‌ها است. 

حکومت طالبان با پاکستان روابط نزدیکی دارد و اسلام‌آباد هم مایل است از طریق افغانستان به بازارهای آسیای میانه دست پیدا کند تا بخشی از سوخت موردنیاز خود را از این کشورها تامین کند. گمان می‌رود بازسازی بزرگراه سالنگ بیشتر با هدف تسهیل بیشتر ترانزیت کالا با کشورهای آسیایی جنوبی به‌ویژه پاکستان صورت می‌گیرد.  

گذرگاه سالنگ با تونلی با طول ۲.۷ کیلومتر در ارتفاعات رشته کوه‌های هندوکش و در منطقه‌ای به ارتفاع سه هزار و ۴۹۹ متر ارتفاع از سطح دریا در زمان حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان ساخته شد. در طول این سال‌ها، این گذرگاه چندین بار بازسازی شد اما به‌ دلیل حجم بالای ترافیک در آن، بخش‌های زیادی از آن تخریب شده است. 

بیشتر از اقتصاد